Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka zasad muzyki
symbol | jezyk |
1/1565 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Cele kształcenia:
Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu zasady muzyki w szkolnictwie muzycznym, a w szczególności:
- Zapoznanie, analiza i ocena aktualnej podstawy programowej dla przedmiotu zasady muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym,
- Opracowanie podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu zasady muzyki z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
- Przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
- Umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
- Nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
- Nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu zasady muzyki.
Zajęcia zbiorowe. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- Kompetencje muzyczne związane z treściami programowymi przedmiotu Zasady muzyki,
- Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- hospitacje lekcji Zasad muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym |
bibliografia podstawowa |
- Gozdek L., Recenzja po latach. F. Wesołowski – Zasady muzyki. W: „Wychowanie Muzyczne w Szkole” nr 5, 2004,
- Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny. Wyd. „Żak”, Warszawa 2004,
- Rozporządzenie Ministra Kultury z dn. 19.08. 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (Dziennik Ustaw nr 138),
- Podręczniki i materiały do nauczania zasad muzyki dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór). Główne pozycje:
- Wesołowski F.: Zasady muzyki. PWM, Kraków 2004,
- Wesołowski F.: Materiały do nauki o skalach muzycznych. PWM Kraków 1997,
- Zganiacz-Mazur L.: ABC teorii muzyki. Wyd. CONTRA, Warszawa 2002,
- Lasocki J.K.: Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce. PWM Kraków 2004,
- Malko D.: Zasady muzyki i kształcenie słuchu. WSiP, Warszawa 1992,
- Ostrowski A.: Nauczanie zasad muzyki i kształcenia słuchu. Szkice metodyczne. PWM Kraków 1965,
- Wójcik D.: Nauka o muzyce. Musica Jagiellonica. Kraków 2006,
|
bibliografia uzupełniająca |
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. „Żak”, Warszawa 2003,
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997,
materiały nutowe, partytury
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000,
Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących 2. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002. |
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/1565/4397 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Analiza krytyczna podstawy programowej, autorskich programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania zasad muzyki, dostępnych na krajowym rynku wydawniczym.
- Sugestie metodyczne dla nauczyciela tego przedmiotu.
- Kształcenie umiejętności układania i doboru ćwiczeń i zadań domowych odpowiednio dla realizacji założonego problemu.
- Przygotowywanie zestawu własnych środków dydaktycznych.
- Konstrukcja sprawdzianów i testów problemowych i końcowych.
- Kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej.
- Praktyczna realizacja wybranych zagadnień.
- Aktualne tendencje w kształceniu muzycznym. |
metody dydaktyczne |
wykład, praktyczne (ćwiczenia), eksponujące – pokaz połączony z analizą (różne aspekty). |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Przygotowanie jednego seminarium nt przydatności wybranych podręczników i materiałów do nauki zasad muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym,
- Przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych,
- Opracowanie szczegółowego scenariusza lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania zasad muzyki w średnich szkołach muzycznych,
- Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnej w grupie studentów,
- odbycie hospitacji zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia,
- Przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą; oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni.
|