Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja specjalna

symboljezyk
1/1529polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania kompozycji jest przygotowanie studenta do podjęcia samodzielnej działalności kompozytorskiej, tj. wykształcenie u niego umiejętności swobodnego posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi i tworzenie własnych kompozycji na podstawie nabytych umiejętności. Cel ten realizuje się także poprzez analizę wybranych dzieł współczesnej literatury światowej, co umożliwia ponadto doskonalenie orientacji studenta we współczesnych stylach, estetykach i trendach sztuki kompozytorskiej. Efektem nauki kompozycji jest wykształcenie przez studenta w trakcie pracy z pedagogiem indywidualnego języka twórczego i podjęcie przez niego samodzielnej twórczości muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  1. gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym;
  2. ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale);
  2. prezentacja własnej twórczości na koncertach kompozytorskich;
  3. udział w konkursach kompozytorskich;
  4. rejestracja własnych utworów w formie audio/video.
bibliografia podstawowa

Partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in.).

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.006.0wykład/ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/1529/4292
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.006.0wykład/ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/1529/4293
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.006.0wykład/ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/1529/4294
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.006.0wykład/ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/1529/4295
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.006.0wykład/ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/1529/4296
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.006.0wykład/ćwiczeniaegzamindr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/1529/4297
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach licencjackich rozłożona jest na 6 semestrów. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę kameralną lub dwie kompozycje kameralne o rozszerzonej obsadzie);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W trakcie każdego semestru student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji wykorzystując różne formy i gatunki muzyczne, techniki kompozytorskie, aparaty wykonawcze.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.
metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

W ramach egzaminu dyplomowego student przedstawia duży utwór symfoniczny lub wokalno-instrumentalny wraz z analizą tego utworu przedstawioną w formie pracy pisemnej (dyplomowej). Pożądane, lecz nieobowiązkowe jest dostarczenie nagrania utworu dyplomowego. Ponadto dyplomant jest zobowiązany do przygotowania publicznego koncertu autorskiego, na którym wykonana zostanie kompozycja przedstawiona do dyplomu lub kilka dawniejszych utworów napisanych w czasie studiów.

wykonanie: www.ansta.pl