symbol | jezyk |
---|---|
1/1486 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem kursu jest wypracowanie metod symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partyrury. Umiejętność ta jest konieczna do profesjonalnego podejścia do partytury zarówno w przypadku dyrygentów, jak i kompozytorów i teoretyków. Symultaniczne tworzenie wyciągu fortepianowego daje możliwość subiektywnego odczytania partytury utworu bez uciekania się do pomocy w postaci nagrań, które zawsze narzucają interpretację. Umiejętność czytania partytury jest również pierwszym krokiem do wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury. Czas trwania przedmiotu: studenci dyrygentury studia licencjackie – 6 semestrów; studia magisterskie – 4 semestry. Studenci kompozycji i teorii muzyki studia licencjackie – 4 semestry. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość instrumentoznawstwa, zasad muzyki w obszarze kluczy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Fortepian, zasady muzyki, propedeutytka dyrygowania. | |
bibliografia podstawowa | |
Partytury utworów począwszy od Johana Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/ | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | kolokwium | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/1486/4202 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie studenta z partyturą orkiestrową. Rozczytanie ćwiczeń w starych kluczach. Pokazanie zasad transpozycji instrumentów dętych. Po zakończeniu pierwszego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje B i D. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 1-13, Umiejętność zagrania kwartetów i symfonii J. Haydna, Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o sekundę wielką w górę i w dół.
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | kolokwium | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/1486/4203 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji Es i A. Po zakończeniu drugiego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje Es i A. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 14-22. Umiejętność zagrania symfonii W.A. Mozarta. Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o tercję w górę i w dół.
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | kolokwium | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/1486/4204 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji F i G. Po zakończeniu trzeciego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować transpozycje F i G. Zdobywa umiejętność czytania pięciogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Umiejętność zagrania pięciogłosowych motetów J. S. Bacha. Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 2, 4, 6, 8. Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o kwartę i kwintę.
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | kolokwium | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/1486/4205 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury. Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja pozostałych transpozycji. Po zakończeniu czwartego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować wszelkie transpozycje. Zdobywa umiejętność czytania ośmiogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Umiejętność zagrania dwuchórowych motetów J. S. Bacha. Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 3, 5, 7, 9. Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o dowolny interwał.
Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | kolokwium | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/1486/4206 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznawanie partytur do końca XIX wieku. Po zakończeniu piątego semestru student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie conajmniej dobrym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zagranie na fortepianie przerobionych partytur. Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. Rafał Jacek Delekta, prof. Wojciech Rajski, prof. Zygmunt Rychert, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 1/1486/4207 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznawanie studenta z partyturami wieku XX. Po zakończeniu kursu student zdobywa umiejętność czytania partytury na poziomie dobrym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zagranie na fortepianie przerobionych partytur. Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności. |