symbol | jezyk |
---|---|
3/1425 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Student powinien: - mieć pełną świadomość jakości własnej artykulacji, zarówno wówczas, gdy jest ona wolna od wad wymowy, jak i (przede wszystkim) wtedy, kiedy wady lub błędy zostały stwierdzone; - powinien również znać sposoby korygowania swojej wadliwej lub błędnej wymowy; - znać ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny; - opanować elementy zapisu fonetycznego wyrazów; - poznać bieżące zalecenia polskiej normy ortofonicznej na poziomie wysokim (tzw. normy wzorcowej lub scenicznej); - znać sposoby doskonalenia techniki poprawnego i wyrazistego mówienia
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę poprawności mówienia, przekazanie im podstaw wiedzy z zakresu fonetyki i ortoepii; wskazanie cech wymowy, które wymagają korekty pod względem logopedycznym i/lub estetycznym oraz sposobów ćwiczeń, zaprezentowanie ćwiczeń usprawniających narządy mowy i mówienie; wdrożenie do samodzielnej, systematycznej pracy nad doskonaleniem wymowy. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem podstawowym jest brak rażących wad wymowy, uniemożliwiających zrozumienie mowy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Ponieważ prawidłowa wymowa jest tylko jednym ze środków wyrazu scenicznego, ważne jest również kształtowanie umiejętności połączenia jej z interpretacją aktorską, zasadami prawidłowej emisji głosu, ewentualnie z elementami ruchu scenicznego. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 0.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Barbara Kamińska, | 3/1425/3980 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I. Elementarne wiadomości z zakresu budowy i funkcjonowania narządów mowy i słuchu: aparat oddechowy, aparat fonacyjny (krtań), aparat artykulacyjny; narząd słuchu. Fizjologia procesu słyszenia. II. Ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny: ćwiczenia żuchwy, ćwiczenia warg, ćwiczenia języka. Sprawność aparatu artykulacyjnego a wyrazista wymowa. III. Wybrane zagadnienia z zakresu ortofonii § Poziomy normy wymawianiowej: -wymowa wzorcowa, bardzo staranna (w tym sceniczna), -wymowa potoczna (szkolna). III. Elementy fonetyki
IV. Elementy logopedii korekcyjnej Indywidualna korekta nieprawidłowości wymawianiowych studentów w zakresie artykulacji (poziom segmentalny). V. Technika poprawnego i wyrazistego mówienia A. Ćwiczenia usprawniające artykulację:
Student powinien: - znać diagnozę stanu swojej wymowy oraz ćwiczenia, które powinien wykonywać, by ją usprawnić; - opanować ćwiczenia usprawniające narządy mowy; - znać zalecenia normy ortofonicznej w zakresie wymowy scenicznej i niescenicznej; - opanować podstawy zapisu fonetycznego wyrazów; - poznać ćwiczenia artykulacyjne w zakresie wymowy samogłosek ustnych i nosowych; - poznać rolę wyrazistej wymowy samogłosek dla wyrazistej wymowy.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
przekaz audiowizualny, elementy wykładu, metoda demonstracji ćwiczeń, dyskusja, ćwiczenia praktyczne.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie zajęć po pierwszym semestrze odbywa się na podstawie kolokwiów, sprawdzających stopień i zakres opanowania przedmiotowej wiedzy teoretycznej, a także prezentacji prostego tekstu, opracowanego wcześniej z pedagogiem pod względem ortofonicznym. Warunkiem koniecznym jest także obecność na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 0.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Barbara Kamińska, | 3/1425/3981 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- założenia i cele kursu: Celem zajęć jest wykorzystanie w praktyce umiejętności odczytywania wyrazów zapisanych fonetycznie w podręcznikach dykcji; zaprezentowanie rodzajów i sposobów ćwiczeń dykcyjnych dotyczących jakości brzmienia pojedynczych głosek oraz ich połączeń, a także akcentu (ze szczególnym uwzględnieniem proparoksytonezy); wykorzystanie ćwiczeń motorycznych w doskonaleniu wymowy pod względem logopedycznym, ortofonicznym i estetycznym; wdrożenie studentów do kontroli własnej i cudzej artykulacji pod względem ortofonicznym; poprawne zaprezentowanie pod względem dykcyjnym (po wcześniejszym opracowaniu ortofonicznym z pedagogiem) wskazanego tekstu.
treści programowe I. Doskonalenie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny. Zastosowanie tych ćwiczeń w korygowaniu i doskonaleniu wymowy. II. Wybrane zagadnienia z zakresu ortofonii Zasady poprawnego akcentowania wyrazów w języku polskim: akcent paroksytoniczny, proparoksytoniczny, oksytoniczny. Zakres dopuszczalnych w wymowie scenicznej upodobnień i uproszczeń. III. Elementy logopedii korekcyjnej Kontynuacja indywidualnej korekty nieprawidłowości wymawianiowych studentów w zakresie artykulacji. IV. Technika poprawnego i wyrazistego mówienia A. Ćwiczenia usprawniające artykulację:
B. Doskonalenie warstwy prozodycznej mowy. Ćwiczenia akcentu: wyrazowego ze szczególnym uwzględnieniem proparoksytonezy i oksytonezy. Zestroje akcentowe. C. Przygotowanie tekstu do prezentacji
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metoda demonstracji ćwiczeń, ćwiczenia praktyczne.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie zajęć po drugim semestrze składa się ocena postępów w zakresie poprawy własnej wymowy studentów, zaprezentowanie ćwiczeń usprawniających narządy mowy oraz poprawna prezentacja tekstu, opracowanego wcześniej z pedagogiem pod względem ortofonicznym. Warunkiem koniecznym jest także obecność na zajęciach. |