Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Sceny klasyczne

symboljezyk
3/1423polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot Sceny klasyczne rozumiany jest jako tworzenie na zajęciach przy współudziale studentów scenicznej interpretacji scen z dramatu klasycznego. celem jest przygotowanie studentów do samodzielnej pracy nad tworzeniem postaci scenicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Student ukończył roczny kurs Elementarnych zadań aktorskich. Dysponuje rozwiniętą wyobraźnia, świadomością ciała i umiejętnością skupienia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

M. Czechow: "O technice aktora"

K. Stanisławski: "Praca aktora nad sobą"

D. Donellan: "Aktor i cel"

bibliografia uzupełniająca

Wybrane pozycje ze światowej literatury klasycznej.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
360.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Dariusz Szymaniak, 3/1423/3972
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami: postać sceniczna, emocja, konflikt sceniczny, akceptacja, cel sceny, podtekst sceny, monolog sceniczny, łuki emocji, łuki postaci, werbalizacja nastawienia.

W efekcie student zaczyna samodzielnie budować postać sceniczną, umie analizować cel sceny, podtekst sceny, motywacje postaci, relacje między nimi. Stopniowo opanowuje technikę aktorską i zdobywa umiejętność pracy z reżyserem i w zespole aktorskim.

 

W semestrze pierwszym szczególny nacisk kładzie sie na umiejetność budowania konfliktu na scenie i umiejętność budowania postaci scenicznej w obrębie POJEDYNCZEJ SCENY

metody dydaktyczne

forma warsztatowa: przy współudziale studentów poszukiwanie scenicznej interpretacji wybranych fragmentów z dramatów klasycznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja przygotowanych na zajęciach scen z dramatu klasycznego. Ważnym jest stopień samodzielnego dochodzenia przez studentów do końcowego efektu scenicznego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
460.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Dariusz Szymaniak, 3/1423/3973
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami: postać sceniczna, emocja, konflikt sceniczny, akceptacja, cel sceny, podtekst sceny, monolog sceniczny, łuki emocji, łuki postaci, werbalizacja nastawienia.

W efekcie student zaczyna samodzielnie budować postać sceniczną, umie analizować cel sceny, podtekst sceny, motywacje postaci, relacje między nimi. Stopniowo opanowuje technikę aktorską i zdobywa umiejętność pracy z reżyserem i w zespole aktorskim.

 

W semestrze drugim  szczególny nacisk kładzie sie na umiejetność budowania postaci scenicznej w obrębie KILKU (DWÓCH) SCEN WYBRANYCH Z DRAMATU, umiejętność werbalizacji nastawienia postaci

metody dydaktyczne

forma warsztatowa: przy współudziale studentów poszukiwanie scenicznej interpretacji wybranych fragmentów z dramatów klasycznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja przygotowanych na zajęciach scen z dramatu klasycznego. Ważnym jest stopień samodzielnego dochodzenia przez studentów do końcowego efektu scenicznego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
560.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Dariusz Szymaniak, 3/1423/3974
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zaznajomienie studentów z pojęciami: emocja(powiększanie, uwypuklanie, potęgowanie); nastawienie (werbalizacja nastawienia); konflikt ukryty i jawny; rzeczywistość a aktorstwo.

Analiza sztuki-umiejętność znajdowania podtekstu, analiza postaci, punkt zwrotny na scenie-budowanie luku emocji postaci,

 

W semestrze trzecim student powinien posiąść umiejętność budowania postaci scenicznej na bazie całych aktów z wybranego dramatu, umiejętność praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy na castingu lub przesłuchaniu.

 

 

metody dydaktyczne

forma warsztatowa: przy współudziale studentów poszukiwanie scenicznej interpretacji wybranych fragmentów z dramatów klasycznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja przygotowanych na zajęciach scen z dramatu klasycznego. Ważnym jest stopień samodzielnego dochodzenia przez studentów do końcowego efektu scenicznego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
660.003.0ćwiczeniaegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Dariusz Szymaniak, 3/1423/3975
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zaznajomienie studentów z pojęciami: emocja(powiększanie, uwypuklanie, potęgowanie); nastawienie (werbalizacja nastawienia); konflikt ukryty i jawny; rzeczywistość a aktorstwo.

Analiza sztuki-umiejętność znajdowania podtekstu, analiza postaci, punkt zwrotny na scenie-budowanie luku emocji postaci,

 

W semestrze trzecim student powinien posiąść umiejętność samodzielnego budowania postaci w obrębie całości wybranego dramatu, umiejętność celowej i spontanicznej improwizacji na bazie zadanej sceny (casting)

metody dydaktyczne

forma warsztatowa: przy współudziale studentów poszukiwanie scenicznej interpretacji wybranych fragmentów z dramatów klasycznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja przygotowanych na zajęciach scen z dramatu klasycznego. Ważnym jest stopień samodzielnego dochodzenia przez studentów do końcowego efektu scenicznego.

wykonanie: www.ansta.pl