Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Elementarne zadania aktorskie

symboljezyk
3/1422polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest opanowanie przez studentów elementarnych umiejętności aktorskich. Przedmiot jest kursem wprowadzającym do bardziej zaawansowanych przedmiotów aktorskich. Założeniem jest konieczność kładzenia dużego nacisku na umiejętności aktorskie jako jednej z najważniejszych cech absolwenta.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

uruchomienie wyobraźni, umiejętność skupienia, świadomość ciała

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

historia literatury, historia teatru, podstawy psychologii, prakseologii

bibliografia podstawowa

Stanisławski K.: Praca aktora nad sobą, PIW 1954

Czechow M.: O technice aktora, Wyd. Arche 2000

Stanisławski K.: Moje życie w sztuce

Shurtleff M.: Przesłuchanie

bibliografia uzupełniająca

Donellan D.: Aktor i cel PWST Kraków 2009

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
160.004.0wykładegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/1422/3970
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad trzema grupami ćwiczeń, które będą bazą aktorską przyszlego aktora-wokalisty.

  1. Opanowanie ciala (mięśnie). Zlikwidowanie napięcia mięśniowego, które nie tylko paraliżuje i wykoślawia ciało, ale wpływa także na wyobraźnie i zdolność koncentracji. Występ na scenie wymaga fizycznego odprężenia, rozluźnienia, w którym student - przyszły aktor będzie stosować takie napięcie mięśniowe, jakie potrzebne jest do konkretnego zadania. Nauka naprzemiennego napinania i rozluźniania każdej grupy mięśniowej po kolei po to, by nauczyć się rozróżniać jeden mięsień od drugiego. W konsekwencji trzeba doprowadzić studenta do takiego poznania własnego ciała, aby umiał nad nim panować, bo każde działanie na scenie musi być świadome
  2. Uruchomienie wyobraźni. Rozwijanie wyobraźni studenta rozpoczyna się od nauki wzmocnienia widzenia świata. Postrzeganie wszystkiego co dookoła, po to, by student mógł byc zdolny do przejęcia się światem fikcji i do puszczania wodzy fantazji na temat wydarzeń ze sztuki bądź opery.
  3. Skupienie. Student powinien posiąść umiejętność wyciszenia się do wszystkiego co zewnętrzne w stosunku do świata dramatu. Przyszli aktorzy na pokazach muszą się zachowywać tak jakby byli sami. nauka koncentracji psycho-fizycznej rozpoczyna się od obserwacji służącej wyostrzeniu zmysłów.

Trzy grupy tych ćwiczeń nawzajem sie przenikają, ale musza być opracowane oddzielnie.

 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów.

Przykłady ćwiczeń:

Wizualizacja: Zamknij oczy i wyobraź sobie że jesteś drzewem. Określ gatunek, kształt, kolor liści. Jaka jest pogoda. Jaka pora roku? Co widzisz wokół siebie? Co słyszysz? Określ wszystkie szczególy tak dokładnie jak tylko potrafisz.

Wzrok: Przez 30 sekund patrz na jakąś osobę lub rzecz, następnie odwróć wzrok i opisz szczegółowo co widziałeś.

Lustro: Dwie osoby stoją naprzeciw siebie, jedna naśladuje ruchy drugiej zachowując się niczym odbicie w lustrze.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I semestr kończy się egzaminem z elementarnych zadań aktorskich. Studenci pokazują etiudy, które sami wymyślili i opracowali w ciągu semestru, biorą także udzial w scenach zbiorowych, np.: Manekiny w sklepie, Czarownice, Wygrałem w Totolotka, Dwa psy w parku, Pociąg

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
260.004.0wykładegzaminmgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, 3/1422/3971
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja ćwiczeń z semestru poprzedniego. Kształtowanie wyobraźni ruchowej, przestrzennej, koncentracji, współdziałania w grupie, wrażliwości na partnera. Słowo - próby logicznego porozumiewania się na scenie w ramach konkretnego tekstu. Improwizacje słowne. Improwizacje w ciszy (posługiwanie się gestem). Interpretacja prostych wierszyków, najczęściej dla dzieci.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

II semestr kończy się egzaminem komisyjnym z widownią studencką. W skła degzaminu wchodzą interpretacje prostych wierszyków, najczęściej dla dzieci (Brzechwa, Tuwim, limeryki Barańczaka)inscenizowane najprościej, ale wymagające od studenta opanowania, koncentracji, wyobraźni i świadomości. cel dydaktyczny- sprawdzenie panowania nad ciałem, skupienia i wyobraźni, oraz umiejetności zdobytych przez rok.

wykonanie: www.ansta.pl