Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Lektorat języka rosyjskiego

symboljezyk
3/1417polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem kursu jest konieczność znajomości podstaw języka rosyjskiego przez kazdego muzyka-wokalistę, a to za sprawą bogactwa rosyjskiej literatury wokalnej.

 

1.Opanowanie umiejętności pisania cyrylicą,

2.Transpozycja tekstu drukowanego na tekst pisany,

3.Opanowanie podstawowych zasad pisowni rosyjskiej

4.Opanowanie umiejętności czytania w języku rosyjskim,

5. Opanowanie podstaw jez. rosyjskiego w stopniu umożliwiającym posługiwanie się nim w sytuacjach codziennych oraz korzystanie z tekstów fachowych przy pomocy słowników,

6.Nabycie umiejętności pozwalających na zrozumienie tekst pisanego z dziedziny muzyki

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Kurs przeznaczony jest dla studentów początkujących, wymagania wstępne wiążą się z podstawową znajomością pojęć z zakresu gramatyki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

1. Wybrane strony internetowe w języku rosyjskim, np. strony uczelni muzycznych w Rosji;

2. Teksty utworów muzycznych śpiewanych przez studentów

3. Informacje dotyczące kultury i historii Rosji

bibliografia podstawowa

Podręczniki

 

  1. D. Dziewanowska, „Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami”, WSiP Europa, W-wa 2005.
  2. A. Pado, „Start. ru - język rosyjski dla początkujących 1”, WSiP, W-wa 2006.
  3. A. Pado, „Start. ru - język rosyjski dla średnio zaawansowanych 2”, WSiP, W-wa 2006.
bibliografia uzupełniająca
  1. Duży słownik polsko-rosyjski i rosyjsko-polski, Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2004.
  2. Krótka gramatyka  - Język rosyjski, Langenscheidt Polska Sp. z o.o., Warszawa 2001
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.000.0wykładkolokwiumdr Tatiana Kopac, 3/1417/3944
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tematyka programowa

  1. Alfabet rosyjski - cyrylica.
  2. Pochodzenie i historia cyrylicy.
  3. Samogłoski i spółgłoski rosyjskie - podobieństwa i różnice z językiem polskim.
  4. Ćwiczenia fonetyczne.
  5. Nauka piosenki W. Wysockiego „Pieśń o przyjacielu”.
  6. Czasowniki I i II koniugacji.
  7. Czasownik w trzech czasach.
  8. Liczebniki główne od 1 do 1000 i liczebniki porządkowe od 1 do 10.
  9. Czas zegarowy, określanie dat.
  10. Ćwiczenia fonetyczne.
  11. „Kim jestem”.
  12. Podstawowe zasady ortografii rosyjskiej.
  13. Ćwiczenia w rozumieniu mowy ze słuchu
  14. Kolokwium, omówienie błędów i wskazówki do dalszej pracy.
metody dydaktyczne

zajęcia są ćwiczeniami prowadzonymi metodą komunikatywną, nastawioną na mówienie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są

1. aktywnośc na zajęciach,

2. obecność,

3. wykonanie prac domowych,

4. zaliczenie sprawdzianów w trakcie semestru.

 

Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.000.0wykładkolokwiumdr Tatiana Kopac, 3/1417/3945
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Powtórzenie gramatyki i ortografii.
  2. Ćwiczenia fonetyczne.
  3. Zakupy w sklepie spożywczym.
  4. Opis pory roku wg słownika przewodniego.
  5. Przysłówki miejsca, odpowiadające na pytanie: gdzie, dokąd, skąd.
  6. Ćwiczenia w czytaniu głośnym poezji i utworów prozatorskich.
  7. Rozkład dnia.
  8. Obowiązki.
  9. Życie codzienne, uczelnia i akademik.
  10. Mieszkanie - opis.
  11. Instrumenty muzyczne, utwory muzyczne. Koncerty.
  12. Jak spędzamy wolny czas.
  13. Aspekt kulturoznawczy nauczania języka.
  14. Śpiewanie piosenek po uprzednim ćwiczeniu czytania głośnego. Ćwiczenia fonetyczne.
  15. Ćwiczenia translacyjne - praca ze słownikiem.
  16. W restauracji, w barze, w kawiarni.
  17. Ćwiczenia w czytaniu cichym, ze zrozumieniem.
  18. Kolokwium, omówienie błędów i wskazówki do dalszej pracy.
metody dydaktyczne

ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną, nastawiona na mówienie

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są następujące elementy:

1. Obecność na zajęciach,

2. aktywność na zajęciach,

3. zaliczenie na ocenę podstawową 2 sprawdzianów,

 

Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.000.0wykładkolokwiumdr Tatiana Kopac, 3/1417/3946
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Powtórzenie materiału gramatycznego i ortograficznego przerobionego w sem. I
  2. i sem. II.
  3. Kulturoznawczy aspekt nauczania języka rosyjskiego. Słynni kompozytorzy rosyjscy XIX i XX wieku. Wystąpienia studentów.
  4. Ćwiczenia fonetyczne.
  5. Zastosowanie zaimków osobowych, zaimek zwrotny „siebia” i opozycyjne w stosunku do niego wyrażenie „drug druga”.
  6. Zdrowie i choroba.
  7. Zasięganie informacji (komunikacja miejska, sklepy, hotele).
  8. Rozmowy telefoniczne.
  9. Rozumienie tekstu pisanego.
  10. Kuchnia rosyjska.
  11. Podróż pociągiem, autokarem i samolotem.
  12. Rozumienie mowy ze słuchu.
  13. Poczta internetowa, zakupy przez Internet, zapoznanie ze słownictwem dotyczącym komunikacji internetowej.
  14. Kolokwium, omówienie błędów i wskazówki do dalszej pracy.
metody dydaktyczne

Ćwiczenia prowadzone są metoda komunikatywną, nastawioną na mówienie

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Oceniane są następujące elementy : 

1. obecność na zajęciach,

2. aktywność na zajęciach,

3. wykonywanie prac domowych

4. pozytywne oceny z 2 testów leksykalno-gramatycznych.

 

Wypadkowa ocen jest oceną na zaliczenie.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.000.0wykładegzamindr Tatiana Kopac, 3/1417/3947
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Podstawowe wiadomości na temat odmiany rzeczownika I, II i III deklinacji.
  2. Przymiotniki twardo i miękkotematowe. Stopniowanie przymiotników. Połączenia przymiotników z rzeczownikami.
  3. Nauka na wyższej uczelni. Słownictwo specjalistyczne dot. dyscypliny studiów i organizacji studiów.
  4. Ćwiczenia w słuchaniu.
  5. Rozumienie tekstu czytanego przez natywnych użytkowników języka.
  6. Człowiek - jego wygląd zewnętrzny i jego cechy charakteru, sposoby ubierania się, zachowań społecznych.
  7. Śpiewanie popularnych piosenek rosyjskich, jako ćwiczenie fonetyczne.
  8. Wielcy twórcy kultury duchowej Rosji.
  9. Romantycy: A. Puszkin - życie i twórczość.
  10. Życie zawodowe, kwalifikacje, obowiązki, praca studentów za granicą, CV.
  11. Autoocena umiejętności językowych studentów wg kryteriów europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.
  12. Prezentacje tekstów fachowych przez studentów.
  13. Kolokwium i egzamin zaliczający lektorat z języka rosyjskiego. Omówienie błędów.
metody dydaktyczne

zajęcia prowadzone metodą komunikatywną, nastawiona na mówienie

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W dalszym ciągu oceniane są :

1. Obecność  i aktywność na zajęciach,

2. wykonywanie prac domowych,

3. zaliczenie cząstkowych sprawdzianów.

Pozytywne wywiązanie się z tych obowiązków skutkuje zaliczeniem przedmiotu.

Lektorat kończy się egzaminem, który obejmuje :

1. sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu zagadnień przerobionych w czasie całego kursu;

2. przedstawienie samodzielnie przygotowanego tekstu fachowego, z dziedziny muzyki o objętości 2 stron maszynopisu i przetłumaczenie go ustnie egzaminatorowi; student powinien wykazać się praktyczna umiejętnością posługiwanie się wlasnymi notatkami, słownikiem oraz umiejetnością poprawnego formułowania myśli; 

wykonanie: www.ansta.pl