Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia teatru muzycznego

symboljezyk
3/1404polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  1. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z periodyzacją historii teatru muzycznego w Europie (w powiązaniu z historia sztuki), oraz z twórczością operową najwybitniejszych przedstawicieli tegoż teatru.
  2. Uzyskanie znajomości literatury wokalnej - operowej w możliwie najszerszym zakresie z umiejętnością rozpoznawania epok, stylów, kompozytorów i konkretnych utworów.
  3. Umiejętność rozpoznawania różnic i podobieństw w kilku interpretacjach danego utworów.
  4. Znajomość pozycji literatury pisanej z zakresu teatru muzycznego.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

słuch muzyczny

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

historia muzyki, historia wokalistyki, historia teatru

bibliografia podstawowa

1. Bliżej opery. Twórcy-dzieła-konteksty, red. J. Mianowski, R. D. Golianek, Toruń 2010

 

2. B. Horowicz, Teatr operowy, Warszawa 1963

 

3. Jak skomponować „dramma per musica”. Od „Dafne” do „Ulisse Errante”, pod red. T. Cartera i Z. M. Szweykowskiego, Kraków 1994.

 

4. M. Steel, Wielcy kompozytorzy i ich czasy, Poznań 2009.

 

5. P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. I i II, Warszawa 2008.

 

6. R. D. Golianek, Zrozumieć operę, Poznań 2009

 

 

bibliografia uzupełniająca

F. Blume (red.): Die Musik Geschihte und Gegenwart, Kassel 1949 - 1979

E. Dziębowska (red.): Encyklopedia muzyczna PWM, Część biograficzna, Kraków 1979-2008

J. Kański: Przewodnik operowy, Kraków 2000

L. Kydryński: Przewodnik operetkowy, Kraków 1977

L. Kytryński: Opera na cały rok, Kraków 1989

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładkolokwiumdr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz, 3/1404/3903
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tręści programowe:

  • Rodowód starożytny
  • Rodowód średniowieczny
  • Camerata florencka; J. Peri Dafne
  • C. Monteverdi Orfeusz, Koronacja Poppei
  • Szkoły: rzymska, wenecka i neapolitańska
  • Narodziny opery buffa: J. Pergolesi La serva padrona
  • Tragedia liryczna

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

metody dydaktyczne

metody poglądowe

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat, rozpoznanie fragmentów omawianych oper (test słuchowy) i rozmowa  sprawdzająca zasób wiedzy zdobytej przez studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładegzamindr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz, 3/1404/3904
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • H. Purcell The fairy queen, Dydona i Eneasz
  • Niemiecka opera barokowa
  • J. F. Haendel i jego twórczość operowa
  • A. Vivaldi i jego twórczość operowa
  • Opera w Polsce
  • Ch. W. Gluck i jego reforma operowa (Orfeusz i Eurydyka)
  • Opera w klasycyzmie; twórczość operowa J. Haydna, D. Cimarosy, L. Cherubiniego
  • W. A, Mozart i jego teatr muzyczny

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

 

metody dydaktyczne

metoda poglądowa

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat, rozpoznanie fragmentów omawianych oper (test słuchowy) i rozmowa  sprawdzająca zasób wiedzy zdobytej przez studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładkolokwiumdr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz, 3/1404/3905
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • Kierunek konserwatywny w operze XIX w.: G. Rossini, G. Donizetti, V. Bellini
  • Opera niemiecka XIX w.: K. M. Weber (Wolny strzelec), O. Nicolai
  • Opera francuska XIXw.: G. Meyerbeer, J. Massenet, Ch. Gounod, J. Offenbach
  • Szkoły narodowe: rosyjska, czeska i polska
  • Dramat włoski G. Verdiego

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

metody dydaktyczne

metoda poglądowa

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat, rozpoznanie fragmentów omawianych oper (test słuchowy) i rozmowa  sprawdzająca zasób wiedzy zdobytej przez studenta.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładegzamindr hab. Barbara Gogol-Drożniakiewicz, 3/1404/3906
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • Dramat muzyczny R. Wagnera
  • Weryzm i jego przedstawiciele
  • Psychologiczny dramat muzyczny
  • Narodowy dramat XX w.
  • Impresjonizm i symbolizm a opera
  • Tendencje klasycyzujące  w operze XX w.
  • Polska twórczość operowa XX w.
  • Repetytorium

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

metody dydaktyczne

metoda pogladowa

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat, rozpoznanie fragmentów omawianych oper (test słuchowy) i rozmowa  sprawdzająca zasób wiedzy zdobytej przez studenta.

wykonanie: www.ansta.pl