Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Plastyka ruchu

symboljezyk
3/1393polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia i cele:

  • Wyrobienie umiejętność sprawnego, wyrazistego i świadomego wykorzystywania możliwości ruchowych ciała ze szczególnym uwzględnieniem kontroli pracy centrum w połączeniu z oddychaniem.
  • rozbudzenie wrażliwości na piękno ruchu i pełnie wyrazu artystycznego oraz rozwijanie inwencji twórczej, wyobraźni muzycznej i ruchowo-przestrzennej. Kształtowanie umiejętności myślenia o ruchu w kategorii estetyki poprzez uwrażliwianie na [plastykę ciała, powiązanie ruchu z muzyką.
  • uświadomienie funkcjonowania ruchu w przestrzeni, pojęcia czasowania, ograniczeń i swobody, zawieszenia, kierunku ruchu, jego znaczenia, ekspresji, dynamiki itp. Wyrobienie szybkiej orientacji w kierunkach przemieszczania się.
  • wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania podstawowych zagadnień i pojęć techniki tańca współczesnego, ideo-kinesis, i body-mind w pracy scenicznej aktora-wokalisty ze szczególnym uwzględnieniem świadomości ruchu.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

podstawowa koordynacja ruchowa

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

taniec klasyczny, współczesny, elementy rytmiki

bibliografia podstawowa

O. Kuźmińska: Gimnastyka jazzzowa - ćwiczenia z muzyką dla wszystkich, Sport i turystyka, Warszawa 1985

D. Austin: Pilates dla każdego, Zysk i S-ka Wydawnictwo s.j., Poznań 2003

L. Górecki: Teoria i metodyka ćwiczeń ruchowych aktora, t. 1, 2, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1985

 

bibliografia uzupełniająca

L. Robinson, G. Convy: Ćwiczenia pilates Bauer-Weltbild Sp z o.o. Warszawa 2001

S. Martin: Ciało i umysł, Medium, Warszawa 1993

S. Soelveborn: Stretching, Sport i turystyka, Warszawa 1990

I. Dowd: Taking Root to Fly - ten articles on functional anatomy

W. Tomaszewski: Człowiek tańczący, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Andrzej Morawiec, 3/1393/3866
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Omówienie podstawowych zasad wykonywania ćwiczeń z techniki tańca współczesnego ideo-kinesis i body-mind:

alignment, oppostion, arm extension, leg extension, succession, weight, drop, fall, push, lunge, energia potencjalna i kinetyczna, recovery i rebound, swing, suspension, contraction i release, ruch spiralny, twist, isolation, brush, shift

 

Ćwiczenia wstępne:

body rolls, spinal successsion, table-top, flat back, solations, roll-over

 

Ćwiczenia na podłodze /FLOORWORK/:

sitting, spine stretches, leg exercices, swing the legs, kneeling spine curls, side fall, conraction i release, breahing w I, II, IV i V pozycjach, hip spiral w IV i V pozycjach

 

Kombinacja taneczna wykorzystująca poznane elementy, uwzględniając zmiany tempa, metrum, dynamiki, płaszczyzn, poziomów i kierunków ruchu.

 

metody dydaktyczne

Regularne zajęcia praktyczne w sali baletowej, realizujące założenia programowe, z użyciem przyrządów i pomocy dydaktycznych (taśma Dyna- Bend, Twister, itp.), oraz ilustracji i map anatomicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prawidłowe i świadome wykonanie elementów ruchowych poznanych w danym semestrze; znajomość terminologii przedmiotu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0ćwiczeniakolokwiummgr Andrzej Morawiec, 3/1393/3867
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia na środku sali /CENTREWORK/:

plie-drop the pelvis, grand plie-releve, paralel-turn out i reverse w I i II pozycji nog, peeling the foot, brushes, shifting body weight, drop-swing rąk. swing a leg, grand battement jete, skipping parallel, jumps, upper-body works

 

Ćwiczenia przestrzenne /MOVING IN SPACE/:

walking in the moon-pas fondus parallel, skipping parallel, jumps, hops, leaps, skipps

 

Kombinacja taneczna wykorzystująca poznane elementy, uwzględniając zmiany tempa, metrum, dynamiki, płaszczyzn, poziomów i kierunków ruchu.

metody dydaktyczne

Regularne zajęcia praktyczne w sali baletowej, realizujące założenia programowe, z użyciem przyrządów i pomocy dydaktycznych (taśma Dyna- Bend, Twister, itp.), oraz ilustracji i map anatomicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium: znajomość materiału ruchowego poznanego w ciągu roku akademickiego, znajomość terminologii przedmiotu, przygotowanie i omówienie etiudy stworzonej w oparciu o materiał zrealizowany w trakcie procesu dydaktycznego

wykonanie: www.ansta.pl