Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura specjalistyczna

symboljezyk
2/1380
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie z różnorodną literaturą organową od muzyki renesansu po dzieła współczesne, prezentacja kompozytorów, ich biografii oraz dzieł.

Przedstawienie cech charakterystycznych poszczególnych szkół organowych, wskazanie przemian w kontekście rozwoju budownictwa organowego i ewolucji muzyki.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności gra na organach, zainteresowanie przedmiotem.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich, sesjach, konferencjach organowych pogłębiających wiedzę z zakresu literatury organowej, budownictwa organowego oraz interpretacji dzieł.

Uczestniczenie w koncertach zarówno muzyki organowej jak i koncertach symfonicznych, kameralnych, zwłaszcza z udziałem organów.

bibliografia podstawowa
  • nagrania utworów do słuchowego rozpoznawania podczas egzaminu wg założeń programowych,
  • wybrane artykuły z Sesji organowych - Organy i muzyka organowa, Wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku,
  • K. Beckmann, Repetorium Orgelmusik, Bodensee-Musikversand, 1994
  • Encyklopedia muzyki, PWN
  • N. Harnocourt, Muzyka mową dzwieków, Warszawa, 1995
  • N. Harnocourt, Dialog muzyczny, Warszawa, 1999
bibliografia uzupełniająca
  • Jerzy Erdman, Polska muzyka organowa epoki romantycznej, Warszawa 1995
  • Jerzy Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
  • Tadeusz Kaczyński, Messiaen, Kraków 1984 (fragmenty)
  • Kerala J. Snyder, Dieterich Buxtehude, Kraków 2009 (fragmenty)
  • D. Szlagowska. Muzyka baroku, AM w Gdańsku, Gdańsk 1998, (fragmenty)
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London, New York 2001 (wybrane hasła)
  • Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Kassel 1994- (wybrane hasła)
  • Organy i muzyka organowa, prace specjalne, Gdańsk (wybrane artykuły z sesji organowych VII-XIV)
efekty kształcenia - wiedza

- student zna podstawowy repertuar związany z literaturą organową,
- zna style muzyczne i związane z nim tradycje wykonawcze,
- potrafi wskazać różne ośrodki rozwoju muzyki organowej,
- zna twórczość najważniejszych kompozytorów związanych z muzyką organową,

efekty kształcenia - umiejętności

- na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi rozpoznać stylistykę oraz określić epokę w jakiej powstał dany utwór,
- umie efektywnie wykorzystać wiedzę dotyczącą instrumentarium podczas słuchania literatury organowej,
- rozpoznaje epokę powstania utworu,
- rozpoznaje styl i gatunek danego utworu,
- wykorzystując wszechstronną wiedzę oraz intuicję potrafi wskazać kompozytora słuchanego utworu,
- rozpoznaje stylistykę brzmieniową organów barokowych (niemieckich, włoskich francuskich), romantycznych (niemieckich, francuskich), oraz wybranych instrumentów współczesnych,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu kreowania własnej interpretacji wykonywanych utworów,
- potrafi poddać krytycznej ocenie nagranie muzyczne, a także artystyczne wykonania utworów,
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób,

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Roman Perucki, 2/1380/3822
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym.

Prezentacja sylwetek kompozytorów i ich dzieł. W semestrze I muzyka od XIV do XVIII wieku.

Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej.

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie, omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące szkół organowych, stylów muzycznych.

Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Systematyczna obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium, na które składają się test słuchowy oraz test pisemny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzaminprof. dr hab. Roman Perucki, 2/1380/3823
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym. Prezentacja sylwetek kompozytorów i ich dzieł.

W semestrze II muzyka XVIII i XIX wieku oraz współczesna.

Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej.


metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie. Omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące szkół organowych, stylów muzycznych.

Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Systematyczna obecność na zajęciach, zdanie egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl