Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy improwizacji i organoznawstwa

symboljezyk
2/1374
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawy improwizacji:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do samodzielnego tworzenia przygrywek do pieśni, preludiów i innych form oraz do opracowywania pieśni kościelnych na różne sposoby w oparciu o podstawowe techniki polifoniczne. Przedmiot szczególnie przydatny w grze liturgicznej.

 

Podstawy organoznawstwa:

Zagadnienia związane z budową organów, problematyką różnych systemów traktury organowej, poznanie zasad strojenia instrumentu. Celem zajęć jest uzyskanie praktycznych informacji jak należy obchodzić się z instrumentem oraz jak radzić sobie z typowymi usterkami technicznymi.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom licencjacki, zainteresowanie przedmiotem.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestniczenie w kursach improwizacji organowej, praktyczna realizacja przedmiotu (gra liturgiczna). Poszerzanie wiedzy z zakresu organmistrzowstwa poprzez udział w sesjach organowych oraz zdobywanie wiedzy praktycznej (uczestniczenie przy budowie lub strojeniu organów).

bibliografia podstawowa
  • Śpiewnik kościelny ks. J. Siedleckiego

  • Śpiewniki chorałowe Kościołów luterańskich

  • wybrane przykłady z literatury np. partity, opracowane chorałowe, inwencje dwugłosowe, passacaglia J.S. Bacha i inne
  • wybrane referaty z Sesji organowych - "Organy i muzyka organowa" AM Gdańsk, Prace Specjalne
bibliografia uzupełniająca
  • Prof. dr hab. Jan Chwałek – „Budowa organów” (cz.I, II) W-wa 1971, Lublin 1973
efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką organową,
- student posiada podstawową wiedzę dotyczącą organów z poszczególnych epok, potrafi rozróżnić instrumenty barokowe, klasyczne, romantyczne i współczesne
- zna zasady harmonii funkcyjnej

efekty kształcenia - umiejętności

- posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na organach,
- potrafi tworzyć krótkie improwizowane wstępy do pieśni,
- posiada umiejętność harmonizacji pieśni, odpowiedzi mszalnych oraz innych śpiewów wchodzących w skład liturgii,
- potrafi stroić głosy językowe w organach
- jest zdolny do prowadzenia muzycznej oprawy liturgii w kościele,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- potrafi rejestrować utwory
- potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne, jak również innych osób,

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Roman Perucki, 2/1374/3811
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I semestru obejmuje zagadnienia związane z improwizacją organową:

  • realizacja kadencji
  • przygotowywanie harmonizacji pieśni kościelnych oraz przygrywek do pieśni
  • tworzenie prostych akompaniamentów do pieśni, chorałów w oparciu o wzorce z literatury
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów, w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz uzyskanie zaliczenia.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Roman Perucki, 2/1374/3812
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program II semestru obejmuje zagadnienia związane z organoznawstwem:

  • przedstawienie budownictwa organowego w zarysie historycznym - od czasów rzymskich, poprzez średniowiecze, renesans, barok, wiek XIX oraz XX - tzw. czas Orgelbewegung aż po budownictwo współczesne. Wskazanie cech charakterystycznych w budownictwie organowym poszczególnych krajów.
  • analiza przemian dokonujących sie w budownictwie organowym na przestrzeni epok, ze szczególnym uwzględnieniem dyspozycji organów.
  • prezentacja dokonań wybitnych organmistrzów wszystkich epok.
  • teoretyczne zasady strojenia głosów językowych oraz labialnych, konserwacja poszczególnych systemów i mechanizmów w organach.
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów, w wymiarze 1 godziny lekcyjnej co 2 tygodnie.

Zwiedzanie niektórych organów dostępnych w kościołach na terenie Trójmiasta i w okolicach, wizyty w pracowniach organmistrzowskich.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz uzyskanie zaliczenia.

wykonanie: www.ansta.pl