Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny organy

symboljezyk
2/1363
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Realizacja podstawowego repertuaru organowego:

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • zapoznanie z zasadami rejestracji dzieł

  • zapoznanie z zagadnieniami dotyczącymi budowy organów

  • realizacja większej formy romantycznej np. sonaty, symfonii itp.
  • praca nad umiejętnością „współpracy” z przestrzenią akustyczną w kościołach

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy pedagogicznej
  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom licencjacki, zdanie egzaminu wstępnego na Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej w Gdańsku

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zespół kameralny, metodyka, gra liturgiczna.

Uczestniczenie w życiu muzycznym poprzez czynny i bierny udział w koncertach, konkursach, przesłuchaniach, sesjach organowych.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa: Tabulatury: Jana z Lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe
  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn
  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.
  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann
  • Francuska muzyka romantyczna/neoromantyczna: C. Franck, L. Vierne,
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca
  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009 (wybrane artykuły)
bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe
  • Muzyka włoska, niderlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.
  • Muzyka XVIII-wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.
  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Erdman, Jerzy: Polska muzyka organowa epoki romantycznej, Warszawa 1995
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000
efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organów mechanicznych, pneumatycznych, elektrto-pneumatycznych
- posiada podstawową wiedzę na temat registrowania utworów organowych na różnych organach
- posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o stylach muzycznych do odpowiedniej interpretacji utworu
- kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować dany utwór
- bazując na wiedzy i własnej intuicji potrafi tworzyć i realizować własne kreacje artystyczne dzieła
- w oparciu o wiedzę i doświadczenie potrafi wykonać dzieła na organach o różnej trakturze
- kierując się zdobyta wiedzą i doświadczeniem posiada umiejętność dostosowania swojej gry do akustyki wnętrza (kościoła, sali koncertowej)
- w oparciu o wiedzę, o doświadczenie gry na różnych organach potrafi kształtować różną artykulację kreując dzieło

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z interpretacją dzieł,
- potrafi poddać krytycznej ocenie własną interpretację utworu, jak również innych osób,

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1363/3766
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program nauczania podzielony jest na 4 semestry.

Program I i II semestru obejmuje:

  • muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),
  • duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), chorały z różnych zbiorów,
  • duże dzieła epoki romantyzmu
  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu
  • zagadnienia z zakresu interpretacji problemów wykonawczych w dziełach mistrzów od czasów renesansu do epoki współczesnej, zgodnie z praktyką wykonawczą.
  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach

Cele:

  • praca nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale, użycia żaluzji
  • pobudzenie wyobraźni muzycznej

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne w wymiarze 4 godzin co 2 tygodnie.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik np. z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

 

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1363/3777
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program nauczania podzielony jest na 4 semestry.

Program I i II semestru obejmuje:

  • muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),
  • duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), chorały z różnych zbiorów,
  • duże dzieła epoki romantyzmu
  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu

  • zagadnienia z zakresu interpretacji problemów wykonawczych w dziełach mistrzów od czasów renesansu do epoki współczesnej, zgodnie z praktyką wykonawczą,

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach.

Cele:

  • praca nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale, użycia żaluzji

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem

metody dydaktyczne

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

 

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0015.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1363/3789
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

III i IV semestr to przygotowanie programów recitali dyplomowych zgodnie z założeniami programowymi, a także:

  • praca nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale, użycia żaluzji

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem

metody dydaktyczne

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

 

Prezentacja programu recitalu dyplomowego powinna trwać ok. 50 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0016.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1363/3802
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

III i IV semestr to przygotowanie programów recitali dyplomowych zgodnie z założeniami programowymi, a także:

  • praca nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale, użycia żaluzji

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem

metody dydaktyczne

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.


Prezentacja programu recitalu dyplomowego powinna trwać ok. 50 min.

wykonanie: www.ansta.pl