Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Harmonia praktyczna

symboljezyk
2/1357
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu:

  • przygotowanie do gry liturgicznej,
  • wykształcenie swobodnego poruszanie się w harmonii dur-moll,
  • analizę współbrzmień harmonicznych,
  • naukę harmonizacji pieśni kościelnych, chorałów protestanckich
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość harmonii teoretycznej i praktycznej (zalecany kurs harmonii ogólnej w zakresie szkoły średniej)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyczna realizacja przedmiotu - praktyka liturgiczna podczas mszy św. w kościołach, uczestniczenie w kursach improwizacji organowej, realizacji basu cyfrowanego.

bibliografia podstawowa
  • F.Wesołowski - Nauka harmonii, PWM Kraków
  • A. Poszowski - Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk
  • Śpiewnik kościelny, ks. Siedleckiego
bibliografia uzupełniająca
  • Evangelisches Gesangbuch
  • Śpiewniki ze zharmonizowanymi pieśniami, chorałami, np. Śpiewnik wawelski
efekty kształcenia - wiedza

- student zna i definiuje podstawowe zasady harmonizacji melodii z uwzględnieniem jej struktury rytmicznej, formalnej oraz charakteru,
- posiada szczegółową wiedzę dotyczącą różnych gatunków kontrapunktycznych,
- prawidłowo odczytuje skalę na jakiej oparta jest dana melodia i w niej tworzy własną harmonizację

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi zrealizować prawidłową harmonizację melodii w układzie czterogłosowym,
- posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji i wyobraźni w zakresie harmonizacji,
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę dotyczącą harmonii, do tworzenia poprawnej harmonizacji,
- umie prowadzić frazę harmonizowanej pieśni, tym samym wie w jaki sposób podtrzymywać śpiew podczas liturgii,
- umie prowadzić poszczególne głosy wg zasad harmonii, potrafi tworzyć proste struktury polifoniczne,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z harmonizacją,
- potrafi poddać krytycznej ocenie własną harmonizację, jak również innych osób,
- umie przeprowadzić analizę harmoniczną różnych utworów

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Roman Perucki, 2/1357/3756
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zgodnie z założeniami programowymi:

  • w I semestrze nauka harmonizacji pieśni w układzie 4-głosowym (bez pedału)
  • realizacja kadencji we wszystkich tonacjach w układzie 4-głosowym
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla małej grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach oraz systematyczna praca. Zaliczenie kolokwium (semestr I)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Roman Perucki, 2/1357/3757
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zgodnie z założeniami programowymi:

  • w II semestrze nauka harmonizacji pieśni, chorałów protestanckich w układzie 4-głosowym z pedałem w różnych gatunkach kontrapunktycznych z użyciem odpowiednich środków harmonicznych: opóźnienia, dźwięki przejściowe itp.
  • realizacja kadencji we wszystkich tonacjach w układzie 4-głosowym
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla małej grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach oraz systematyczna praca. Zaliczenie kolokwium (semestr I) i zdanie egzaminu (semestr II)

wykonanie: www.ansta.pl