Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura specjalistyczna

symboljezyk
2/1329
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Literatura akordeonowa jest zapoznanie studenta z historią rozwoju oryginalnej literatury na akordeon oraz z szerokim spektrum repertuaru wykonywanego na akordeonie i instrumentach pokrewnych (koncertina angielska, bandoneon, fisharmonia, instrumenty diatoniczne itp.)

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak 

bibliografia podstawowa

Adamowicz-Kaszuba T., Con fisarmonica. Akordeon w muzyce kameralnej w skaładach mieszanych w kontekście źródeł współczesnej praktyki artystycznej, Poznań 2009

Adamowicz-Kaszuba T., Muzyka programowa XX wieku w repertuarze akordeonowym, AMFC, Warszawa 2008

Bogusławski E. - Akordeon w moich doświadczeniach twórczych, w: Akordeon u progu XXI wieku, WSP Częstochowa 2003

Bogusławski E. - Przegląd polskiej współczesnej twórczości akordeonowej, w: Festiwal Muzyki Akordeonowej w Katowicach, Katowice 1993

Cochran Sommers J. - Akordeon w Stanach Zjednoczonych. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość,  w: Akordeon -- tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, AMFC Warszawa 2000

Ellegaard M. - Akordeon w~Skandynawii,  w: Akordeon. Tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, Warszawa 2000

Koźlik Z. - Środki wyrazu a problemy wykonawcze w twórczości akordeonowej Zbigniewa Bargielskiego,  w: Z badań nad praktyką wykonawczą i problematyką pedagogiki muzycznej, Zeszyt Naukowy nr 4, Białystok 2004

Macerollo J. - Akordeon w Kanadzie, w: Akordeon - tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, AMFC Warszawa

2000

Mądrawski J. - Twórczość kompozytorska Bogdana Dowlasza na akordeon, AMFC Warszawa 2000

Pater J. - Andrzej Krzanowski – próba fragmentarycznego przeglądu twórczości akordeonowej w aspekcie języka muzycznego, AMFC Warszawa 1996

Pater J. (red.) - Muzyczny świat Andrzeja Krzanowskiego, Kraków 2000

Mądrawski J. - Twórczość kompozytorska Mirosława Niziurskiego na akordeon w latach 1994—2002, w: Akordeon u progu XXI wieku, WSP Częstochowa 2003

Olczak K. - Skład instrumentalny akordeony-organy jako nowa forma kameralistyki akordeonowej, AMFC Warszawa 1996

Pichura J., - Literatura akordeonowa. Rys historyczny do roku 1980, Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach 1985

Pichura J. - Twórczość akordeonowa Edwarda Bogusławskiego, ,,Poradnik Muzyczny'' nr 11--12/1989

Olczak K. - Skład instrumentalny akordeony-organy jako nowa forma kameralistyki akordeonowej, AMFC Warszawa 1996

Przybylski B. K. - Z własnej perspektywy, w: Akordeon - tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, Warszawa 2000

Rosińska E. - Nowa muzyka z Finlandii, w: Festiwal Muzyki Akordeonowej w Katowicach, wybór referatów, Katowice 1993

Sachs C. - Historia instrumentów muzycznych, PWM 1989

Siejna O. - Produkcja harmonii i akordeonów w Polsce do II wojny światowej, w: Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, LIM 1990

Śliwkiewicz-Cisak E., Sztuka transkrybowania na akordeon koncertowy na podstawie wybranych kompozycji, Polihymnia, Lublin 2010

Vogel B. - Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, PWM 1980

Vogel B. - Przemysł muzyczny Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym, w: Muzyka, nr 3/4 1985

bibliografia uzupełniająca

Aho K., Jokinen E., Wessman H. - The modern composer and the accordion. w: Bulletin no. 3, International Accordion Society, Ikaalinen 1993

Basurmanow A.P., - Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor 1986

Cadwell W. - Eine kurze Darstellung der Englishen Concertina (1866), Augemus 1984

Chołopowa W., Retagno E., - Sofia Gubajdulina, Kompozitor, Moskwa 1996

Chopin F. - Wybór listów, Ossolineum 1949

Cuhran V. - The original Czech and Slovak music, w: Bulletin no. 2 International Council of Accordionists 1992

Dunkel M. - Akkordeon -- Bandonion -- Concertina im Kontext der Harmonikainstrumente, Augemus 1999

Ellegaard M. - Scandinavian Accordion Literature 1958—1993, w: Bulletin no. 5, International Accordion Society,

Ikaalinen 1994

Gervasoni P. - L`accordeon, instrument du XXe siecle, Editions Mazo 1986

Guoping Z. - A brief history of the accordion, Bulletin no. 2, Ikaalinen 1992

Jacobs H. C. - Der junge Gitarren- und Concertinavirtuose Gulio Regondi, Augemus 2001

Katzenberger G., Meyer-Grotjahn H. O., - Sofia Gubajdulina -- Eine Hommage zum 60. Geburtstag, Hannoversche

Gesellschaft fuer Neue Musik e.V. Springer, 1991

Kaupenjohann R., - Harmonium-Literturliste, w: Brennpunkte I, Augemus 1995

Kymalainen H., - Harmonikka taidemusiikissa, Helsinki 1994

Macerollo J., - Accordion Resource Manual, The Avondale Press 1980

Mirek A. - Garmonika. Proszłoje i nastajaszczije, Interpraks 1994

Proulx E. A. - Akordeonowe zbrodnie, Rebis 1998

Rantanen M. - Discovering the Accordion, w: Bulletin no. 3, International Accordion Society, Ikaalinen 1993

Scheibenreif H., Austria's Current Accordion Music, w: Bulletin no. 1 International Council of Accordionists 1991

Schulz G., - Austrian Newsletter, w: Bulletin no. 5 International Accordion Society 1984

efekty kształcenia - wiedza

student posiada szczegółową wiedzę dotyczącego repertuaru akordeonowego i związanego z nim piśmiennictwa
student posiada szeroką wiedzę na temat literatury kameralnej i orkiestrowej z udziałem akordeonu
student posiada wiedzę dotyczącą korzystania z różnorodnych mediów – książki, materiały nutowe, nagrania, Internet – przy poznawaniu literatury akordeonowej

efekty kształcenia - umiejętności

student potrafi słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny z zakresu literatury akordeonowej
student posiada umiejętność słownej i pisemnej (także multimedialnej) prezentacji zdobytej wiedzy z zakresu literatury akordeonowej
student posiada umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy z zakresu literatury akordeonowej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować wiedzę z zakresu rozwoju literatury akordeonowej
student potrafi dokonać konstruktywnej oceny wykonań muzyki akordeonowej

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/1329/3652
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zarys historii instrumentów ze stroikiem przelotowym.

Literatura na koncertinę angielską.

Literatura na fisharmonię.

Zarys historii tanga argentyńskiego.

Astor Piazzolla – życie i twórczość.

Rys historyczny oryginalnej literatury akordeonowej.

Literatura akordeonowa wybranych krajów(Niemcy, Rosja, Czechy, Słowacja, kraje skandynawskie, USA i Kanada)

metody dydaktyczne

Wykłady z użyciem środków audio i video – przesłuchania wybranych utworów, analiza partytur.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test słuchowy i praca pisemna na wybrany temat związny z literaturą akordeonową.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/1329/3665
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Polska literatura akordeonowa.

Akordeon w jazzie.

Nurt eksperymentalny.

Literatura na wybrane składy kameralne.

Sylwetki wirtuozów.

Transkrypcja w repertuarze akordeonowym.

metody dydaktyczne

Wykłady z użyciem środków audio i video – przesłuchania wybranych utworów, analiza partytur.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

test słuchowy i egzamin pisemny.

wykonanie: www.ansta.pl