Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa

symboljezyk
2/1315
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z metodami nauczania gry na akordeonie oraz literaturą dydaktyczną na akordeon

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wprowadzenie do dydaktyki przedmiotowej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Psychologia, Pedagogika

bibliografia podstawowa

Bażylin P., Szkoła igry na akkordieonie, Izdatielstwo W.Katanskowo, Moskwa 2001

Kownacki D., Strelc O., Podróże z akordeonem, Absonic, Wrocław 2004

Leskela E., Tarinoita, 1994

Naklicki K., Gram od pierwszej lekcji na akordeonie, Pracownia Muzyczna Gis, Świnoujście 2004

The Magic World of Peter Pan, Pigini, Castelfidardo 1994

Bajkowska L., Bajka o Piosence i nutkach, PWN Warszawa-Poznań 1996

Bajkowska L., Zaczarowane pianino, Prószyński i S-ka Warszawa 1997

Bajkowska L., Porwanie królewny nutki, Prószyński i S-ka Warszawa 1998

Dawydowna Brianskaja T., Kształtowanie i rozwój nawyku

Czytania nut a vista w pierwszych latach nauki gry na fortepianie w: Zagadnienia początkowego nauczania gry na fortepianie, COPSA zeszyt 166, Warszawa 1976

Adamowski J., Gra a vista na fortepianie, COPSA zeszyt 186, Warszawa 1982

Strokosz-Michalak R., Gra a vista, WSP Częstochowa 1999

Materiały z kongresu ,,Accordion: technical features and standardization prospects'', Castelfidardo 1992

Skobrosz A., Tablice pomocnicze do nauki gry na akordeonie, Starogard Gd. 2001

Podstawa programowa dla pierwszego i drugiego etapu edukacyjnego, rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 19.08.2002

Sielużycki Cz., Nazewnictwo w zakresie budowy i czynności narządów gry w: Zagadnienia metodyki instrumentalnej, Warszawa 1990.

Rosińska E., Katalog polskiej literatury dla dzieci i młodzieży, Gdańsk 2001

Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, PWN Warszawa 1981

Kubień-Uszokowa M., Refleksje na temat pamięci u pianistów w: Problemy dydaktyki fortepianowej, seria III skrypty nr 17, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego, Katowice 2002

Hrouda-Cofała I., Proces pamięciowego opanowywania utworów fortepianowych w: Zagadnienia nauczania początkowego gry na fortepianie, COPSA zeszyt 166, Warszawa 1976

Puchnowski W.L., Kuwaczka A., Ogólnopolskie i międzynarodowe konkursy akordeonowe w latach 1955-1994, Warszawa 1994

bibliografia uzupełniająca

Janiszewski M., Ergonomia zawodu muzyka, PWN Warszawa - Łódź 1992

Selye H., Stres okiełznany, PIW Warszawa 1978

efekty kształcenia - wiedza

student zna cele kształcenia i treści nauczania gry na akordeonie
student posiada ogólną znajomość akordeonowej literatury dydaktycznej z zakresu szkoły muzycznej I stopnia
student zna podstawowe akty prawne w zakresie szkolnictwa artystycznego
student zna podstawy fizjologii gry na akordeonie
student zna typy i modele lekcje
student zna metody pracy z dziećmi

efekty kształcenia - umiejętności

student potrafi projektować proces nauczania
student potrafi dobierać treści nauczania do możliwości ucznia
student potrafi stworzyć program nauczania swojego przedmiotu
student wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów
student jest praktycznie przygotowany do pracy w szkolnictwie muzycznym I stopnia

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego
student ma świadomość konieczności indywidualizacji pracy z każdym uczniem, a w szczególności z uczniem uzdolnionym
student ma świadomość etycznego wymiaru oceniania uczniów
student jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na akordeonie (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/1315/3594
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Metody nauczania początkowego

Metoda beznutowa

Podręczniki do nauczania początkowego (wydawnictwa polskie i zagraniczne)

Metody wprowadzania podstawowych wiadomości z teorii muzyki

Czytanie nut a vista jako problem dydaktyczny w nauce gry na akordeonie

Dobór instrumentu dla ucznia w procesie kształcenia na  akordeonie

metody dydaktyczne

wykłady

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie pod względem redakcyjnym zbioru utworów dla dzieci

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/1315/3607
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwój fizyczny dziecka i jego motoryczności.

Planowanie pracy z uczniem

Dobór metod nauczania do zdolności i temperamentu ucznia

Metoda Suzuki

Technika Alexandra

metody dydaktyczne

wykłady

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

test pisemny z materiału obu semestrów

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/1315/3619
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Analiza utworu z uczniem

Przygotowanie ucznia do występów publicznych

Wartości dydaktyczne polskiej literatury dla dzieci i młodzieży

Wybrane pozycje światowej literatury dla dzieci i młodzieży

 

metody dydaktyczne

wykłady

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie prezentacji multimedialnej o tematyce akordeonowej

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/1315/3632
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rola kameralistyki w edukacji akordeonisty

Zapamiętywanie w działalności muzyków

Krajowe i międzynarodowe konkursy akordeonowe

Systemy szkolnictwa muzycznego na świecie

metody dydaktyczne

wykłady

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

test pisemny z materiału obu semestrów

wykonanie: www.ansta.pl