Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura specjalistyczna

symboljezyk
2/1294
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem gitarowej edukacji w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku na kierunku Pedagogika Instrumentala jest przygotowanie dla potrzeb narodowej kultury wysoko kwalifikowanej kadry instrumentalistów - magistrów sztuki. Realizacja tego celu przebiega w oparciu o przedmioty kształcenia: ogólnego, podstawowego i kierunkowego, które łącznie z przedmiotem głównym (instrumentem) określają charakter i strukturę studiów oraz stanowią o profilu absolwenta.
Absolwent jest wszechstronnie wykształconym muzykiem – instrumentalistą o wyraźnie zarysowanej osobowości, posiadającym szeroką wiedzę teoretyczną i praktyczną umożliwiającą samodzielną interpretację i działalność estradową, a także posiadającym szeroką wiedzę z zakresu solowej, kameralnej i orkiestrowej literatury muzycznej. Jest przygotowany do pracy w szkolnictwie.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Podstawowa wiedza z historii muzyki i literatury gitarowej oraz obecność na zajęciach zbiorowych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wszelkie formy osobniczej aktywności zmierzające do poszerzenia wiedzy z tego przedmiotu

bibliografia podstawowa

R. Champman – Leksykon gitarzysty, Oficyna Wydawnicza „PROFI”;

J. Powroźniak – Gitara od A do Z, PWM 1989;

J. Powroźniak – Leksykon gitarzysty

V. Pocci – GUIDA AL REPERTORIO DELLA CHITARRA NEL NOVECENTO, GENNAIO 1997;

V. Pocci – Musiche per chitarra sola o con altri strumenti di autori del XX seulo;

V. Pocci - ABEMUSIC of the repertoire for guitar (lute) in chamber music and with orchestra

J. Chaine ed. M. Ophee – The Orphee Data-base of Guitar Records, Ed. Orphee, Columbus;

J. Wrotkowski – Dzieje – Style – Epoki, ISBN 83-900888-0-0

bibliografia uzupełniająca

C. Sachs – Muzyka w świecie starożytnym, PWN, 1981

M. Bukofzer – Muzyka w epoce baroku, PWN 1970

A. Einstein - Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965 

C. Sachs - Historia instrumentów muzycznych, Warszawa 1975

A. Buchner – Encyklopedia instrumentów muzycznych, R.A.F. SCRIBA. Racibórz, 1994 r.

A. Einstein - Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965

T. A. Zieliński - Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1981

M. Hanczakowski i inni – Epoki literackie, PPU „PARK”, wyd. I, ISBN 83-7766-046-8, Bielsko-Biała

efekty kształcenia - wiedza

Student: posiada wiedzę dotyczącą repertuaru gitarowego
posiada wiedzę na temat piśmiennictwa związanego z gitarą
posiada wiedzę jak swobodnie korzystać z różnorodnych mediów i samodzielnie poszerzać wiedzę dotyczącą literatury gitarowej
posiada poszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej repertuaru gitarowego w poszukiwaniu utworów do wykonania na instrumencie, zarówno dla siebie jak i uczniów
potrafi słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny z zakresu literatury gitarowej
posiada umiejętność słownej i pisemnej prezentacji zdobytej wiedzy z zakresu literatury gitarowej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów
potrafi dokonać konstruktywnej oceny wykonań muzyki gitarowej

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na gitarze (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiumprof. zw. Jan Paterek, 2/1294/3538
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: wykorzystywania literatury związanej z instrumentem głównym w kontekście historycznym i estetycznym.

 

  1. Najstarsze źródła twórczości lutniowej i gitarowej - do około 300 r. n. e. (STAROŻYTNOŚĆ). Chordofony szarpane - historia rodziny instrumentów szarpanych w zarysie.
  2. Średniowiecze: od 300 – 1430 Najwybitniejsi przedstawiciele epoki w dziedzinie twórczości i wykonawstwa lutniowego i gitarowego w świecie i w Polsce.
  3. Renesans: 1430 – 1600 Najwybitniejsi przedstawiciele epoki w dziedzinie twórczości i wykonawstwa lutniowego i gitarowego w świecie i w Polsce.
  4. Barok: 1600 – 1750 Najwybitniejsi przedstawiciele epoki w dziedzinie twórczości i wykonawstwa lutniowego i gitarowego w świecie i w Polsce.
  5. Rokoko: 1720 1780.
  6. Klasycyzm: 1760 – 1820 Najwybitniejsi przedstawiciele epoki w dziedzinie twórczości i wykonawstwa lutniowego i gitarowego w świecie i w Polsce.
  7. Romantyzm: 1815 – 1850 Najwybitniejsi przedstawiciele epoki w dziedzinie twórczości i wykonawstwa lutniowego i gitarowego w świecie i w Polsce.
  8. Neoromantyzm: 1850 – 1910.
metody dydaktyczne

Wykład, ćwiczenia seminaryjne, dyskusja, prezentacja audiowizualna etc.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunki zaliczenia:

  1. Przygotowanie scenariusza 30-minutowej audycji muzycznej na dowolnie wybrany temat o charakterze przekrojowym - uzupełniającym zakres zagadnień omawianych w ramach kursu literatury gitarowej w semestrze pierwszym (do współczesności). Autor scenariusza powinien wykazać się umiejętnością wyszukiwania różnorodnych materiałów źródłowych (rozmaitych publikacji, nagrań etc.) oraz prezentowania ich w sposób celowy i atrakcyjny.
    Pracę należy przygotować w formie rękopisu. Ponadto – wszystkie prace zostaną zaprezentowane przez ich autorów na kolejnych zajęciach.
  2. Obecność na zajęciach zbiorowych. W przypadku nieobecności należy dostarczyć prowadzącemu na kolejnych zajęciach pracę pisemną na temat omawiany podczas zajęć w oparciu o własne materiały źródłowe. W wyjątkowych sytuacjach podstawą do usprawiedliwienia nieobecności jest zwolnienie lekarskie lub podanie wskazujące inne ważne i potwierdzone okoliczności.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzaminprof. zw. Jan Paterek, 2/1294/3551
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści kształcenia:

  1. Współczesność - od 1910 r. Najwybitniejsi przedstawiciele epoki w dziedzinie twórczości i wykonawstwa lutniowego i gitarowego w świecie i w Polsce.
  2. Twórczość eksperymentalna na gitarę. Polska - współczesna twórczość gitarowa.
  3. Festiwale i Konkursy gitarowe w Polsce i na świecie - laureaci głównych nagród.
  4. Publicystyka gitarowa. Wydawnictwa gitarowe.
  5. Najwybitniejsi wykonawcy współcześni ( i nie tylko) Najwybitniejsi kompozytorzy współcześni ( i nie tylko).
  6. Gitara w muzyce kameralnej i orkiestrowej. GITARA I JAZZ. CANTO FLAMENCO.
  7. Pedagogiczna literatura gitarowa. Czytanie semestralnych prac pisemnych studentów.

Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: wykorzystywania literatury związanej z instrumentem głównym w kontekście historycznym i estetycznym.

metody dydaktyczne

Wykład, ćwiczenia seminaryjne, dyskusja, prezentacja audiowizualna etc.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunek zaliczenia:

  1. Przygotowanie pracy pisemnej na temat: Wykazać na przykładach zaczerpniętych z literatury gitarowej rozwój jednej wybranej formy: fuga, sonata, suita, wariacje, fantazja, taniec, rondo, koncert, pieśń, uwertura, preludium etc.
  2. Obecność na zajęciach zbiorowych. W przypadku nieobecności należy dostarczyć prowadzącemu na kolejnych zajęciach pracę pisemną na temat omawiany podczas zajęć w oparciu o własne materiały źródłowe.
  3. Egzamin ustny.
wykonanie: www.ansta.pl