Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kameralistyka

symboljezyk
2/1280
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zasadniczym celem gitarowej edukacji w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry instrumentalistów do samodzielnego rozwiązywania różnorodnych problemów w codziennej praktyce kameralisty.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Posiadanie sprawnego instrumentu oraz obowiązkowa obecność na zajęciach

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zaleca się korzystanie z dodatkowych form współpracy członków zespołu – poza zajęciami obowiązkowymi

bibliografia podstawowa

Podstawowa literatura kameralna powinna być dopasowana do składu zespołu, jego potrzeb rozwojowych i ambicji artystycznych studentów i kierownika zespołu. Wielka różnorodność repertuaru kameralnego i ułatwiony dostęp do odpowiednich kompozycji (Internet, biblioteki dobrze zaopatrzone etc.) pozwalają rozwiązać ten problem bez większych przeszkód. Zaleca się także namawianie studentów do tworzenia własnych aranżacji (lub kompozycji) na dany skład zespołu.

Przykładowe propozycje repertuaru:

Call Leonard de - Trio in C; Diabelli Anton - Trio in F; Gragnani Philippo - Trio in D; Kretschmar Walter - Pastorale - Trio in G; J. Powroźniak – Tercety gitarowe; Wagner-Regeny Rudolf - Trio in a; Chaczaturian Aram - Serenada "Walenciańska wdowa"; Thorlaksson Eythor – Różne tercety; Brodźko Walery – (tercet) - Zagrywki rock'n rollowe; B. Henze – Das Gitarrespiel h. 15; Sanchez Blas - kwartet+s „Para que se toque, se baile o se cante?”; Hirakura N. – (4-tet) „Guitar popular Ensemble vol6”; Hasebe Jiro – „Guitar Ensemble Repertory-3” Mikes Jan - Chwila z gitarą 7; Gurkin W. - Kwintety, Kwartety różne; Sano Masataka – (5-et) „Guitar Ensemble Repertory -1”; Pallen Jean Marie – Ensamble; Batista Andres - Trilogia-Quinteto: Bailaora; Boccherini Luigi - Quintetto IV in Re G.448 oraz Kwintet nr 5 D; Kwintet D "Fandango" itp. Brouwer Leo - Quintetto (1957); Gibbons Orlando - Trois Madrigaux Anglais (3); Carulli Ferdinando - Concerto in Sol (ork+fl/g); Weekles Thomas - Trois madrigales Anglais (3); Rak Stepan - Kutnohorska Ouvertura(1984 - git.ork.); Dyens Roland - Tango en skai (strings+g); Bolling Claude - Concerto for guitar and jazz trio oraz Picnic Suite for fl.g.& piano; Gibbons Orlando - itp.

bibliografia uzupełniająca

Oraz kompozycje innych twórców. Prawie w każdym katalogu wydawniczym można znaleźć tytuły kompozycji na zespoły kameralne – gitarowe lub z udziałem gitary.

efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada ogólną znajomość literatury kameralnej związanej ze swoją specjalnością
absolwent posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
absolwent dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację muzycznych zadań zespołowych

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością
absolwent jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach
absolwent posiada umiejętność wykorzystywania na gruncie muzyki kameralnej wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
absolwent posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego swojej partii w utworze kameralnym oraz wykorzystuje umiejętność analizy dzieła muzycznego do umiejscowienia swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu kameralnego
absolwent posiada umiejętność słyszenia równocześnie siebie i partnerów oraz potrafi reagować na działania i intencje partnerów
absolwent jest świadomy rozbieżności w możliwościach dynamicznych, kolorystycznych, technicznych, agogicznych, artykulacyjnych itp. różnych instrumentów wchodzących w skład zespołów kameralnych i wykorzystując tę wiedzę potrafi dostosować środki wykonawcze do specyfiki pozostałych instrumentów
absolwent posiada umiejętność zespołowego opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego oraz wykazuje umiejętność reagowania na warunki akustyczne sal koncertowych w kontekście wykonawstwa zespołowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu kameralistyki
absolwent posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów
absolwent posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań zespołowych
absolwent posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych oraz do współtworzenia twórczego dialogu pomiędzy członkami zespołu kameralnego
absolwent realizuje na gruncie muzyki kameralnej własne i zespołowe (zbiorowe) koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na gitarze (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0wykładkolokwiumdr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, 2/1280/3488
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja treści i form pracy omówionych dokładnie w poprzednim semestrze – stosownie do aktualnych potrzeb dydaktycznych i artystycznych.

metody dydaktyczne

Jak w poprzednim semestrze - dostosowane do aktualnych potrzeb.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia przedmiotu w każdym semestrze jest egzamin semestralny w formie recitalu, a ocenę wystawiają studentom członkowie komisji. (Program recitalu (ca 20 minut) składa się z dowolnych pozycji zróżnicowanego repertuaru koncertowego i pedagogicznego.)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładkolokwiumdr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Emilia Majewska, prof. zw. Jan Paterek, 2/1280/3501
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja treści i form pracy omówionych dokładnie w poprzednich semestrach – stosownie do aktualnych potrzeb dydaktycznych i artystycznych.

metody dydaktyczne

Jak w poprzednich semestrach - dostosowane do aktualnych potrzeb.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia przedmiotu w każdym semestrze jest egzamin semestralny w formie recitalu, a ocenę wystawiają studentom członkowie komisji. (Program recitalu (ca 20 minut) składa się z dowolnych pozycji zróżnicowanego repertuaru koncertowego i pedagogicznego.)

wykonanie: www.ansta.pl