symbol | jezyk |
---|---|
2/1260 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Celem nauczania przedmiotu jest uporządkowanie i rozszerzenie dotychczasowej znajomości literatury fortepianowej, uświadomienie studiującym powiązań twórczości fortepianowej z muzyką tworzoną w każdej z epok, zorientowanie w chronologii powstawania dzieł i ich stylu oraz zaznajomienie z historią i rozwojem wykonawstwa fortepianowego Zakres nauczania: - historia instrumentu: od XIV do XIX w. ( monochord, wirginał, klawikord, klawesyn, fortepian) - literatura fortepianowa: od XVI w. (wirginał, klawesyn) do XX w. - historia wykonawstwa fortepianowego: od XVII w. (najstarsze przekazy) do XX w.
2. Przedmiot obowiązkowy dla studentów IV r., specjalność: nauka gry na fortepianie. Zajęcia odbywają się w wymiarze 2 godzin co 2 tygodnie, tj. 30 godzin rocznie. Są to wykłady ilustrowane prezentacją zapisów fonicznych, niekiedy również wizyjnych.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Brak | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zalecane uczestnictwo w koncertach, słuchanie nagrań, programów radiowych i telewizyjnych. | |
bibliografia podstawowa | |
I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX Warszawa (1991) Monografie kompozytorów, Encyklopedie i słowniki muzyczne | |
bibliografia uzupełniająca | |
Związane z tematem audycje radiowe, programy telewizyjne, fonografia światowa.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | Andrzej Zawilski, | 2/1260/3428 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- historia fortepianu: od monochordu, organów, klawikordu i klawesynu do fortepianu klawesyniści (Anglia, Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy), wykonawstwo w oparciu o źródła - 1 godzina - J. S. Bach – Utwory klawesynowe (Capriccio „na odjazd ukochanego brata”, Klavierübung - (Partity, Fantazja i fuga chromatyczna, Koncert włoski, Wariacje Goldbergowskie, Suity francuskie i angielskie, koncerty) - 2 godziny - J. S. Bach – Utwory polifoniczne (Inwencje 2 i 3-głosowe, Wohltemperiertes Klavier) transkrypcje, tradycje wykonawcze utworów Bacha - 1 godzina - C. F. E. Bach, J. Ch. Bach – „Empfindsame Zeitalter”, styl galant, rozwój pianistyki - 1 godzina - J. Haydn – sonaty, wariacje, koncerty - 1 godzina - W. A. Mozart – miejsce i rola w dziejach muzyki fortepianowej W. A. Mozart – sonaty, ronda, wariacje - 1 godzina - W. A. Mozart – Koncert fortepianowy (szczególne osiągnięcie artystyczne Mozarta, forma, znaczenie) - 1 godzina - L. van Beethoven – miejsce i rola w dziejach pianistyki i muzyki fortepianowej L. van Beethoven – Sonaty, Wariacje (analiza formy w ostatnich sonatach, forma i faktura fortepianowa w największych cyklach wariacyjnych) - 1 godzina - L. van Beethoven – Koncerty, Fantazja na fortepian, chór i orkiestrę - 1 godzina - F. Schubert – Impromptus, Moments musicaux, Fantazja „Wędrowiec”, Sonaty - 1 godzina - Okres przejściowy (Clementi, Cramer, Dussek, Hummel), pierwsze „szkoły” pianistyczne (Czerny, Logier, Kalkbrenner i in.) Pierwsze pokolenie romatyków: J. Field, C. M. von Weber i inni - 1 godzina Polska muzyka fortepianowa: M. Szymanowska, F. Lessel - 1 godzina - F. Chopin – jego znaczenia jako kompozytora, pianisty i pedagoga - 1 godzina - F. Mendelssohn – Bartholdy – Koncerty, Etiudy, Ronda, Variations serièuses - 1 godzina | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie 1 semestru przewiduje się test słuchowy zawierający fragmenty nagrań utworów z omawianego okresu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | Andrzej Zawilski, | 2/1260/3441 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- R. Schumann – formy klasyczne, programowość (Papillons, Fantasiestücke, Sonaty, Koncert a-moll) R. Schumann – Kreisleriana, Etiudy symfoniczne, Fantazja C-dur, Sceny leśne Sceny dziecięce - 1 godzina - F. Liszt – znaczenie w rozwoju pianistyki i muzyki fortepianowej, etiudy, Roczniki pielgrzymstwa, koncerty, rapsodie węgierskie, rapsodia hiszpańska, Sonata h, Fantaisies poétiques et réligièuses, transkrypcje Uczniowie F. Liszta i rozwój wielkiej wirtuozerii w pianistyce europejskiej XIX w. - 1 godzina - J. Brahms – wariacje, koncerty, Sonata f-moll op. 5, rapsodie, intermezzi - 1 godzina Muzyka francuska: F. Alkan, C. Saint – Saëns – koncerty, C. Franck – Wariacje symfoniczne, Preludium chorał i fuga, Preludium, wariacja i finał - 1 godzina Muzyka różnych narodów: - E. Grieg – miniatury, koncert, Sonata e-moll Muzyka czeska – Smetana , Dworzak – utwory solowe, Koncert g-moll - 1 godzina Muzyka polska po Chopinie: Tausig, Zarębski, Moszkowski, I. J. Paderewski jako przedstawiciel muzyki polskiej oraz szkoły T. Leszetyckiego (drobne utwory, Koncert a-moll, Fantazja polska, Sonata es-moll, Wariacje es-moll) Pianistyka polska przełomu wieków: K. Mikuli i M. Czartoryska, J. Hofman, I. Friedmann, L. Godowski (?), M. Rosenthal, A. Michałowski i in. - 1 godzina Muzyka rosyjska - M. Bałakiriew, A. Rubinstein – Koncert d-moll, P. Czajkowski – Pory roku, Koncerty M. Rimski- Korsakow – Koncert, A. Skriabin – Pianista i kompozytor. Sonaty, poematy, miniatury, etiudy S. Rachmaninow – jego rola w rozwoju pianistyki, zachowane kreacje. Sonata, koncerty, Rapsodia na temat Paganiniego, preludia, etiudy - 1 godzina - G. Fauré, C. Debussy – znaczenie Debyssy’ego, - preludia, etiudy, Pour le piano, Images, Estampes, Suite bergamasque M. Ravel – koncerty, Sonatina, Gaspard de la nuit, Miroirs - 1 godzina - Muzyka hiszpańska : I. Albeniz – Suita hiszpańska, „Iberia, „Navarra”, E. Granados – „Goyescas”, Manuel de Falla – „Noce w ogrodach Hiszpanii”, F. Mompou - Muzyka francuska, c.d. : D. Milhaud F. Poulenc, E. Satie, O. Messiaen (A. Honegger) oraz I. Strawiński – (Capriccio na fort. i ork, tańce z „Pietruszki”) - 1 godzina - B. Bartok – Allegro barbaro, Sonata, „Pod gołym niebem”, koncerty - 1 godzina - S. Prokofiew – „Wizje ulotne”, „Opowieści babuni” „Sarkazmy”, Toccata, sonaty, koncerty, D. Szostakowicz – Preludia i fugi, koncerty - 1 godzina - Muzyka niemiecka – M. Reger, R. Strauss (Burleska) , P. Hindemith (Ludus tonalis) Szkoła wiedeńska – Schönberg, Webern, Berg (Sonata) - 1 godzina - K. Szymanowski – preludia, sonaty, mazurki, etiudy, Symfonia koncertująca - 1 godzina - Muzyka amerykańska – Gottschalk, McDowel, S. Barber, S. Joplin, G. Gershwin (Koncert, Rhapsody in blue) - 1 godzina Muzyka polska: T. Szeligowski, G. Bacewicz, W. Lutosławski (Wariacje na tem. Paganiniego, etiudy, koncert), K. Penderecki, W. Kilar, A. Panufnik, P. Mykietyn - 1 godzina | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin końcowy (po 1, 2 semestrze) obejmuje test słuchowy oraz część ustną, gdzie student winien wykazać się znajomością problematyki omawianej literatury i dziejów pianistyki.
|