Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny fortepian

symboljezyk
2/1258
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu:

Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów licencjackich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce.

Sposób realizacji:

    Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin.

    sposób realizacji
    zajęcia stacjonarne
    wymagania wstępne i dodatkowe

    Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z  chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej, a także umiejętność czytania a vista oraz samodzielnego przygotowania utworu muzycznego do publicznego wykonania.

    zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

    Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu. 

    bibliografia podstawowa

    Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji  pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany).

    bibliografia uzupełniająca

    Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora.  

     

    efekty kształcenia - wiedza

    ORIENTACJA (POZIOM ZAAWANSOWANY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT
    ZNAJOMOŚĆ KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI WYKONANIA
    ZNAJOMOŚĆ HISTORYCZNYCH UWARUNKOWAŃ INTERPRETACJI UTWORU FORTEPIANOWEGO
    ORIENTACJA W ZAKRESIE KRYTYCZNEJ ANALIZY TEKSTU NUTOWEGO
    ZNAJOMOŚĆ PSYCHOLOGICZNYCH UWARUNKOWAŃ NAUCZANIA GRY NA FORTEPIANIE
    ORIENTACJA W ZAKRESIE LITERATURY FORTEPIANOWEJ
    ZNAJOMOŚĆ KRYTERIÓW DOBORU REPERTUARU
    ORIENTACJA W ZAKRESIE PROBLEMATYKI PIANISTYCZNEJ W STOPNIU WYSTARCZAJĄCYM DO PODJĘCIA STUDIÓW III STOPNIA

    efekty kształcenia - umiejętności

    UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEJ OCENY PRZYJĘTEJ PRZEZ WYKONAWCĘ KONCEPCJI INTERPRETACJI ORAZ – W RAZIE POTRZEBY – DOSTOSOWYWANIA JEJ DO TREŚCI EMOCJONALEJ I STYLISTYKI DZIEŁA
    UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEGO WYBORU SPOŚRÓD POWSZECHNIE STOSOWANYCH LUB KREOWANIA NOWYCH, INDYWIDUALNYCH METOD PRACY NAD REALIZACJĄ FAKTURY FORTEPIANOWEJ O RÓŻNYM STOPNIU KOMPLIKACJI
    UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEGO WYBORU METOD PRACY NAD ROZWOJEM WARSZTATU PIANISTYCZNEGO W ZALEŻNOŚCI OD PREDYSPOZYCJI I BUDOWY APARATU GRY
    UMIEJĘTNOŚĆ KONSTRUOWANIA REPERTUARU
    ZDOLNOŚĆ OBIEKTYWNEJ OCENY SWOICH MOŻLIWOŚCI PIANISTYCZNYCH I UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEGO WYTYCZANIA KIERUNKÓW PRACY NAD ICH ROZWOJEM
    UMIEJĘTNOŚĆ NAUCZANIA GRY NA FORTEPIANIE W SZKOŁACH MUZYCZNYCH II STOPNIA

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    ROZUMIENIE KONIECZNOŚCI RACJONALIZOWANIA PLANÓW ZAWODOWYCH W CELU DOSTOSOWANIA ICH DO POZIOMU SWOICH KOMPETENCJI
    ROZUMIENIE ZNACZENIA I ROLI WSZYSTKICH FORM DZIAŁALNOŚCI ARTYSTYCZNEJ DLA ROZWOJU KULTURY MUZYCZNEJ KRAJU
    ROZUMIENIE MECHANIZMÓW SPOŁECZNO-EKONOMICZNYCH REGULUJĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ INSTYTUCJI KULTURY
    ROZUMIENIE ZNACZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI ZAWODOWEJ W RELACJACH SPOŁECZNYCH

    Semestry

    Pedagogika Instrumentalna
    Gra na fortepianie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    130.0011.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1258/3426
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE:

    PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST  DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK,  ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA)

    CZAS TRWANIA  EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA  SIĘ NA MINIMUM 30 min.

    CZAS TRWANIA EGZAMINÓW  DYPLOMOWYCH  NA ROKU  PIĄTYM  OKREŚLA  SIĘ  NASTĘPUJĄCO: 

           RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. 

           RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min.

    NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH  JAK  I  MAGISTERSKICH/.                        

    W SKŁAD  EGZAMINU  DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ  PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    230.0011.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1258/3439
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE:

    PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST  DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK,  ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA)

    CZAS TRWANIA  EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA  SIĘ NA MINIMUM 30 min.

    CZAS TRWANIA EGZAMINÓW  DYPLOMOWYCH  NA ROKU  PIĄTYM  OKREŚLA  SIĘ  NASTĘPUJĄCO: 

           RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. 

           RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min.

    NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH  JAK  I  MAGISTERSKICH/.                        

    W SKŁAD  EGZAMINU  DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ  PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    315.0015.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1258/3449
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE:

    PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST  DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK,  ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA)

    CZAS TRWANIA  EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA  SIĘ NA MINIMUM 30 min.

    CZAS TRWANIA EGZAMINÓW  DYPLOMOWYCH  NA ROKU  PIĄTYM  OKREŚLA  SIĘ  NASTĘPUJĄCO: 

           RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. 

           RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min.

    NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH  JAK  I  MAGISTERSKICH/.                        

    W SKŁAD  EGZAMINU  DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ  PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ.

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    415.0016.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1258/3455
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE:

    PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST  DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK,  ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA)

    CZAS TRWANIA  EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA  SIĘ NA MINIMUM 30 min.

    CZAS TRWANIA EGZAMINÓW  DYPLOMOWYCH  NA ROKU  PIĄTYM  OKREŚLA  SIĘ  NASTĘPUJĄCO: 

           RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. 

           RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min.

    NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH  JAK  I  MAGISTERSKICH/.                        

    W SKŁAD  EGZAMINU  DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ  PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ.

    wykonanie: www.ansta.pl