symbol | jezyk |
---|---|
2/1258 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu: Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów licencjackich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce. Sposób realizacji: Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej, a także umiejętność czytania a vista oraz samodzielnego przygotowania utworu muzycznego do publicznego wykonania. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu. | |
bibliografia podstawowa | |
Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany). | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
ORIENTACJA (POZIOM ZAAWANSOWANY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEJ OCENY PRZYJĘTEJ PRZEZ WYKONAWCĘ KONCEPCJI INTERPRETACJI ORAZ – W RAZIE POTRZEBY – DOSTOSOWYWANIA JEJ DO TREŚCI EMOCJONALEJ I STYLISTYKI DZIEŁA | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
ROZUMIENIE KONIECZNOŚCI RACJONALIZOWANIA PLANÓW ZAWODOWYCH W CELU DOSTOSOWANIA ICH DO POZIOMU SWOICH KOMPETENCJI |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/1258/3426 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE: PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK, ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA) CZAS TRWANIA EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA SIĘ NA MINIMUM 30 min. CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA ROKU PIĄTYM OKREŚLA SIĘ NASTĘPUJĄCO: RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min. NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH JAK I MAGISTERSKICH/. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/1258/3439 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE: PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK, ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA) CZAS TRWANIA EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA SIĘ NA MINIMUM 30 min. CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA ROKU PIĄTYM OKREŚLA SIĘ NASTĘPUJĄCO: RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min. NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH JAK I MAGISTERSKICH/. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/1258/3449 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE: PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK, ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA) CZAS TRWANIA EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA SIĘ NA MINIMUM 30 min. CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA ROKU PIĄTYM OKREŚLA SIĘ NASTĘPUJĄCO: RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min. NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH JAK I MAGISTERSKICH/. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/1258/3455 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. MINIMUM PROGRAMOWE: PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ OBU RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. JEDNAK, ZGODNIE Z DECYZJĄ RADY WYDZIAŁU INSTRUMENTALNEGO AKADEMII MUZYCZNEJ IM. ST. MONIUSZKI W GDAŃSKU, PROGRAM DRUGIEGO RECITALU DYPLOMOWEGO POWINIEN ZAWIERAĆ REPERTUAR DYDAKTYCZNY, WYKONYWANY PRZEZ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH I i II STOPNIA ( OBOWIĄZUJE ZAPREZENTOWANIE KOMPOZYCJI ODPOWIADAJĄCYCH OBU POZIOMOM ZAAWANSOWANIA) CZAS TRWANIA EGZAMINÓW KOŃCZĄCYCH SEMESTR I i II OKREŚLA SIĘ NA MINIMUM 30 min. CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DYPLOMOWYCH NA ROKU PIĄTYM OKREŚLA SIĘ NASTĘPUJĄCO: RECITAL O PROGRAMIE DOWOLNYM – MINIMUM 45 min. RECITAL O PROFILU DYDAKTYCZNYM – OKOŁO 30 min. NIE PRZEWIDUJE SIĘ MOŻLIWOŚCI POWTARZANIA UTWORÓW WYKONANYCH W CZASIE POPRZEDNICH LAT STUDIÓW – TAK LICENCJACKICH JAK I MAGISTERSKICH/. W SKŁAD EGZAMINU DYPLOMOWEGO WCHODZĄ DWA RECITALE ORAZ PRACA MAGISTERSKA WRAZ Z OBRONĄ. |