Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa

symboljezyk
2/1255
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele przedmiotu obejmują:

- zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej;

- zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny;

- skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie za zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie;

- przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne.

 

Sposób realizacji:

- wykłady (teoretyczne ujęcie zagadnień)

- praktyka pedagogiczna (uczestnictwo na lekcjach instr. w szkołach muzycznych

I i II stopnia);

- znajomość literatury muzycznej instrumentu.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II stopnia;

- dobry słuch muzyczny

- zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- udział w wykładach, kursach i seminariach metodycznych;

- hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st.;

- dyskusje.

bibliografia podstawowa

1. W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie

2. H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna

3. R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość

4. Z. Lissa - Zagadnienie czasu muzycznego w estetyce A.W. Schlegla

5. Z. Lissa - Estetyczne funkcje ciszy i pauzy w muzyce

6. S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych

7. I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX

8. Zb. Śliwiński - O realizacji przednutek w utworach fortepianowych W.A. Mozarta

9. G. Sandor - O grze na fortepianie. Gest, dźwięk, wyraz

10. G. Sielużycki - Ręka pianisty, fizjologiczne podstawy techniki

bibliografia uzupełniająca

1. Badura-Skoda - Mozart Interpretation

2. Leimer - Gieseking - Modernes Klavierspiel

3. Barenboim - Pedagogika fortepianowa

4. A. Cortot - Wykłady o interpretacji

5. T. Wroński  - Zdolni i niezdolni

6. J. Wierszyłowski - Psychologia muzyki

7. M. Mantuszewska, H. Kotarska - Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki

8. F. Winckel - Osobliwości słyszenia muzycznego

9. I. Poniatowska - Fktura fortepianowa Beethovena

10.Z. Lissa - Faktura fortepianowa Beethovena i Chopina

11. A. Schweitzer - J.S. Bach

12. J.J. Eigeldinger - Chopin w oczach swoich uczniów

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczenieprof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, 2/1255/3423
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- podstawowe wiadomości o fizjologii gry na fortepianie

- racjonalne ćwiczenie i praca nad przygotowaniem się do wykonania (przebieg poszczególnych etapów)

- korelacja teorii z praktyką na lekcjach gry na fortepianie

- znajomość literatury fortepianowej i programu nauczania w szkole I i II stopnia

metody dydaktyczne

- wykłady

- ćwiczenia

- dyskusje

- filmy

- literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładkolokwiumprof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, 2/1255/3436
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- podstawowe wiadomości o fizjologii gry na fortepianie

- racjonalne ćwiczenie i praca nad przygotowaniem się do wykonania (przebieg poszczególnych etapów)

- korelacja teorii z praktyką na lekcjach gry na fortepianie

- znajomość literatury fortepianowej i programu nauczania w szkole I i II stopnia

metody dydaktyczne

- wykłady

- ćwiczenia

- dyskusje

- filmy

- literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny i pisemny. Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

wykonanie: www.ansta.pl