Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Ćwiczenia harmoniczne

symboljezyk
2/1253
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Opanowanie przez studenta zagadnień kursu ma na celu uzyskanie swobody w:

- budowaniu i łączeniu akordów,

- tworzeniu i uzupełnianiu brakującej treści harmonicznej utworu,

- harmonizowaniu linii melodycznej,

- biegłym tworzeniu kadencji, modulacji i progresji,

- praktyki w realizacji basso continuo utworów barokowych,

- analizie harmonicznej utworu,

- samodzielnym tworzeniu konstrukcji harmonicznej.

 

Przedmiot prowadzony jest przez okres jednego roku, tj. dwóch semestrów w wymiarze 2 godzin co dwa tygodnie. 

Z uwagi na specyfikę specjalności pierwszoplanowym aspektem pracy studenta jest realizacja ćwiczeń przy instrumencie, a zwłaszcza nabywanie umiejętności improwizacji harmonicznej, niezbędnej w przyszłej pracy jako pedagoga.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość zasad muzyki, podstaw harmonii tonalnej oraz umiejętność analizy zjawisk harmonicznych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

harmonia, praktyka improwizacji i basso continuo

bibliografia podstawowa

Materiały do analizy harmonicznej (wybór).

Poszowski A., Harmonia systemu tonalnego dur-moll, Gdańsk 2001.

Sikorski K., Harmonia. Zbiór zadań i przykładów, Kraków 1984.

Wesołowski F., Materiały do ćwiczeń harmonicznych, Kraków 1996.

bibliografia uzupełniająca

Dobrowolski A., Metodyka nauczania harmonii w szkołach muzycznych II stopnia, Kraków 1967.

Frączkiewicz A., Fieldorf  M., Zasady modulacji, Kraków 1996.

Gawlas J., Harmonia funkcyjna, Katowice 1962.

Niziurski M., Harmonia, Kraków 1984.

Niziurski M., Zadania z harmonii, Kraków 1984.

Olszewski W. K., Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, Kraków 2009.

Pokrzywińska M., Progresje. Zbiór ćwiczeń harmonicznych, CEA 2004.

Sikorski K., Harmonia. cz. I i II, Kraków 2003, 2001.

Targosz J., Podstawy harmonii funkcyjnej, Kraków 1993.

Wesołowski F., Nauka harmonii, Łódź 1997.

Zalewski M., Harmonia teoretyczna, Warszawa 1972.

Zieliński T. A., Problemy harmoniki nowoczesnej. Kraków 1983.

 

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładzaliczenieas. mgr Dagmara Dopierała, 2/1253/3420
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- ścisłe i swobodne łączenie trójdźwięków triady harmonicznej w układzie 4-głosowym bez przewrotu i w przewrotach w stosunku kwinty i sekundy (skale głosów, odległości między głosami, zdwojenia, pojęcie przewrotu i pozycji, ruchy głosów),

- odmiany kadencji,

- harmonizowanie melodii z użyciem trójdźwięków triady harmonicznej (m.in. aranżacja kolędy),

- trójdźwięki poboczne i ich użycie w konstrukcji harmonicznej,

- łączenie i rozwiązania czterodźwięków septymowych i pięciodźwięków nonowych na wszystkich stopniach gamy, 

- trójdźwięki z dodaną sekstą,

- harmonizowanie gamy dur i moll w odmianach.

 

Powyższy cel i zakres nauczania może ulec modyfikacji i zostać dostosowany stopniem trudności do aktualnego poziomu studenta.

metody dydaktyczne

Na zajęcia składają się wykłady z objaśnieniem danej problematyki oraz ćwiczenia realizowane przy fortepianie. Ćwiczenia są elementem dominującym prowadzonych zajęć. Ponadto każdorazowo sprawdzane jest przygotowanie studentów do zajęć, weryfikujące stopień przyswojonego materiału.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Sposób oceny studenta uzależniony będzie od stopnia zrealizowanych treści programowych i przyswojonej wiedzy. Ponadto na ocenę semestralną jak i końcową może wpłynąć frekwencja. Na zakończenie każdego semestru przewidziane jest kolokwium wewnętrzne obejmujące materiał semestralny, jak i analizę harmoniczną czytanego a’vista utworu.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0wykładzaliczenieas. mgr Dagmara Dopierała, 2/1253/3421
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- progresja niemodulująca i modulująca, zboczenie modulacyjne,

- modulacja diatoniczna, chromatyczna, enharmoniczna,

- dźwięki obce i figuracja (melodyczna i akordowa),

- alteracje,

- realizacja basu cyfrowanego (praktyka barokowego basso contunuo),

- podstawy harmoniki jazzowej (aranżacja piosenki),

- analiza harmoniczna czytanych a’vista utworów literatury romantycznej, postromantycznej i współczesnej.

 

Powyższy cel i zakres nauczania może ulec modyfikacji i zostać dostosowany stopniem trudności do aktualnego poziomu studenta.

metody dydaktyczne

Na zajęcia składają się wykłady z objaśnieniem danej problematyki oraz ćwiczenia realizowane przy fortepianie. Ćwiczenia są elementem dominującym prowadzonych zajęć. Ponadto każdorazowo sprawdzane jest przygotowanie studenta do zajęć, weryfikujące stopień przyswojonego materiału.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Sposób oceny studenta uzależniony będzie od stopnia zrealizowanych treści programowych i przyswojonej wiedzy. Ponadto na ocenę semestralną jak i końcową może wpłynąć frekwencja. Na zakończenie każdego semestru przewidziane jest kolokwium wewnętrzne obejmujące materiał semestralny, jak i analizę harmoniczną czytanego a’vista utworu.

 

wykonanie: www.ansta.pl