Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy improwizacji

symboljezyk
2/1252
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia zakładają omówienie utworów, w których jako  jeden z elementów kształtowania dzieła, wykorzystana została improwizacja wykonawcy.

Student zapozna się z niekonwencjonalnymi sposobami wydobywania dźwięku z instrumentu (omówienie podstaw technik pianistycznych wykraczających poza użycie klawiatury), rodzajami preparacji i  przykładami struktur rytmicznych występujących w muzyce najnowszej.

Przedmiotem zajęć będzie wykorzystanie improwizacji, jako czynnika dydaktycznego w nauczaniu początkowym.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na fortepianie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursie „Kameralistyki muzyki współczesnej”, „Muzyka polska XX i XXI wieku”.

bibliografia podstawowa

George Crumb   -  „Makrokosmos” (przykład gry w korpusie fortepianu), John Cage - „ Sonatas and Interludes” (przykład preparacji instrumentu),  Jagoda Szmytka - „Study of who where when”, Andrzej Dobrowolski - „Muzyka na taśmę i fortepian” jako dwa przykłady zastosowania improwizacji w  utworze muzyki klasycznej.

bibliografia uzupełniająca

Moron Feldman - twórczość fotepianowa,  Cetherine Vickers - „Die Hoerende Hand”

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładkolokwiumdr hab. Małgorzata Walentynowicz, 2/1252/3419
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W semestrze student zapozna się z nową formą kompozycji, której kształt

w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym będzie zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej („Musikalische Grafik”) na podstawie twórczości  Romana Haubenstock - Ramatiego i sztuki konceptualnej na podstawie cyklu Karlheinza  Stockhausen „Aus den Sieben Tagen”.

W efekcie kształcenia student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego

i nowymi  formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu.

Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok.

 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w czasie zajęć.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie frekwencji.

wykonanie: www.ansta.pl