symbol | jezyk |
---|---|
2/1246 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej, - Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II; - B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001;
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004 - E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Wyjaśnia podstawowe pojęcia współczesnej pedagogiki (K_W01; H1A_W02). | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Tworzy autorskie projekty kształcenia w celu zanalizowania i zinterpretowania problemów edukacyjnych (K_U03; S1A_U02). | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Angażuje się w działalność mającą na celu podnoszenie jakości kształcenia, w którym uczestniczy (K_K08; S1A_K05). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Adriana Barska, | 2/1246/3378 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Adriana Barska, | 2/1246/3391 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy (różnorodność pojęć); - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Adriana Barska, | 2/1246/3402 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- tożsamość zawodowa nauczyciela (H. Kwiatkowska); - wypalenie zawodowe nauczyciela; - relacyjny charakter wychowania; - alternatywne sposoby myślenia o wychowaniu;
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Adriana Barska, | 2/1246/3413 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- wychowanie w obliczu globalizacji; - wychowanie w perspektywie wielokulturowości i w obliczu idei wspólnotowości; - wychowanie błędne i nieskuteczne; - pseudowychowanie | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny |