Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Nauka akompaniamentu

symboljezyk
2/1241
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Rozwinięcie umiejętności czytania a vista
  • Usprawnienie czytania w kluczach altowym i tenorowym
  • Nabycie umiejętności czytania partii instrumentów transponujących
  • Opanowanie zróżnicowanego repertuaru pianisty-akompaniatora (literatura oryginalna, wyciągi orkiestrowe). Po ukończeniu dwusemestrowego kursu student nabędzie umiejętność samodzielnego przygotowania partii fortepianu oraz zdolność kreatywnej współpracy z solistą. Po opanowaniu przez studenta partii akompaniamentu dalsze zajęcia odbywają się przy współpracy z solistami (smyczkowcami i  dęcistami), zarówno studentami jak i pedagogami.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Przyjęcie na studia 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

 

 

bibliografia podstawowa

Przedstawiony już materiał do opanowania

 

 

bibliografia uzupełniająca

Ćwiczenia w starych kluczach, czytanie partytury chóralnej, utwory na cztery ręce i dwa fortepiany

 

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładkolokwiumprof. Jan Kulesza, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, prof. Krystyna Suchecka, mgr Bożena Szull-Talar, 2/1241/3403
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie co najmniej półgodzinnego programu z udziałem dęcisty lub smyczkowca, Doskonalenie czytania a vista i czytania w kluczach oraz transpozycji. Program egzaminu: co najmniej półgodzinny występ z solistami plus czytanie a vista.

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych. 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładkolokwiumprof. Jan Kulesza, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, prof. Krystyna Suchecka, mgr Bożena Szull-Talar, 2/1241/3379
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu klasycznego (z wyjątkiem fortepianowych). Samodzielne przygotowanie wybranego innego utworu. Program egzaminu: wykonanie z solistą koncertu oraz wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych. 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych. 

 

wykonanie: www.ansta.pl