Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/1237
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów licencjackich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce.

Sposób realizacji:

    Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin.

    sposób realizacji
    zajęcia stacjonarne
    wymagania wstępne i dodatkowe

    Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z  chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej, a także umiejętność czytania a vista oraz samodzielnego przygotowania utworu muzycznego do publicznego wykonania.

    zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

    Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu. 

    bibliografia podstawowa

    Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji  pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany).

    bibliografia uzupełniająca

    Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora.  

    efekty kształcenia - wiedza

    ORIENTACJA (POZIOM PODSTAWOWY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT
    ZNAJOMOŚĆ METOD PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM UTWORU DO PUBLICZNEGO WYKONANIA
    ZNAJOMOŚĆ AKUSTYCZNYCH UWARUNKOWAŃ PUBLICZNEJ PREZENTACJI UTWORU FORTEPIANOWEGO
    ORIENTACJA W ZAKRESIE RÓŻNYCH ODMIAN TECHNIKI PIANISTYCZNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM JEJ HISTORYCZNEGO ROZWOJU
    ZNAJOMOŚĆ PODSTAWOWYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH FIZJOLOGII RUCHU
    ORIENTACJA W ZAKRESIE METODYKI NAUCZANIA GRY NA FORTEPIANIE
    ZNAJOMOŚĆ PSYCHOLOGICZNYCH UWARUNKOWAŃ ZAWODU MUZYKA PIANISTY

    efekty kształcenia - umiejętności

    UMIEJĘTNOŚĆ PRACY KONCEPCYJNEJ POZWALAJĄCA TWORZYĆ NA PODSTAWIE ANALIZY PARTYTURY INTERPRETACJĘ DZIEŁA UWZGLĘDNIAJĄCĄ INDYWIDUALNY STYL KOMPOZYTORA ORAZ STYLISTYCZNE UWARUNKOWANIA EPOKI, W KTÓREJ TWORZYŁ
    UMIEJĘTNOŚĆ PRAKTYCZNEJ REALIZACJI ZAŁOŻEŃ INTERPRETACYJNYCH UMOŻLIWIAJĄCA PROFESJONALNE KREOWANIE DŹWIĘKOWEGO KSZTAŁTU DZIEŁA
    UMIEJĘTNOŚĆ ŚWIADOMEGO ROZWIJANIA TECHNIKI PIANISTYCZNEJ
    UMIEJĘTNOŚĆ PAMIĘCIOWEGO OPANOWANIA PARTYTURY
    UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO PRZYGOTOWANIA SIĘ DO WYSTĘPU PUBLICZNEGO
    UMIEJĘTNOŚĆ NAUCZANIA GRY NA FORTEPIANIE NA POZIOMIE SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    ROZUMIENIE ZNACZENIA SZTUKI DLA ROZWOJU CYWILIZACYJNEGO SPOŁECZEŃSTWA
    ROZUMIENIE ZNACZENIA SZTUKI DLA ZACHOWANIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ
    ROZUMIENIE ROLI EDUKACJI MUZYCZNEJ W KSZTAŁTOWANIU WŁAŚCIWYCH POSTAW SPOŁECZNYCH
    ROZUMIENIE POTRZEBY WSPÓŁDZIAŁANIA ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY W RERALIZACJI PROJEKTÓW ARTYSTYCZNYCH
    ZDOLNOŚĆ DO WERBALIZACJI INDYWIDUALNYCH POGLĄDÓW OBEJMUJĄCYCH PROBLEMATYKĘ ZWIĄZANĄ Z WYKSZTAŁCENIEM ZAWODOWYM NA POZIOMIE STUDIÓW I STOPNIA
    ZAUFANIE DO OPANOWANEJ W OKRESIE EDUKACJI MUZYCZNEJ WIEDZY POZWALAJĄCE NA FORMUŁOWANIE POGLĄDÓW TWÓRCZYCH, NOWATORSKICH I WYKRACZAJĄCYCH POZA POWSZECHNIE AKCEPTOWANY SPOSÓB MYŚLENIA
    ROZUMIENIE ROLI RZETELNOŚCI I UCZCIWOŚCI ZAWODOWEJ W KSZTAŁTOWANIU WŁAŚCIWYCH RELACJI MIĘDZYLUDZKICH
    SPRAWNOŚĆ W ZAKRESIE WSZECHSTRONNIE ROZUMIANEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ

    Semestry

    Pedagogika Instrumentalna
    Gra na fortepianie (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    130.0012.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1237/3350
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego  

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE

    W  CZASIE  SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT  ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ  KOMISJI  EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: -

    A)   J.S.BACH  – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

         B)  DWIE  SONATY KLASYCZNE  / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i  JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA,

    M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ  WYKONANIE JEDNEGO  Z  WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO).

    C)  KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.

    D)     KONCERT  FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY  PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /.

    E)      4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ  JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /.

    OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

    STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM

    CZAS  TRWANIA  KAŻDEGO  Z  EGZAMINÓW USTALA  SIĘ  NA  0KOŁO 30  min.,             

    CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM  40 min.

    NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  WYKONAWCA  MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE  SOLOWY,  ZAWIERAJĄCY UTWORY  KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH  CO NAJMNIEJ TRZY –  RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI.

    DOPUSZCZA  SIĘ  MOŻLIWOŚĆ  POWTÓRZENIA  NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  CZĘŚCI PREZENTOWANEGO  NA POPRZEDNICH  EGZAMINACH  PROGRAMU  -  NIE  WIĘCEJ  JEDNAK  NIŻ  10 – 12 minut.   

    W  SKŁAD  EGZAMINU   DYPLOMOWEGO  WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA  LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ .

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    230.0011.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1237/3361
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE

    W  CZASIE  SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT  ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ  KOMISJI  EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: -

    A)   J.S.BACH  – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

         B)  DWIE  SONATY KLASYCZNE  / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i  JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA,

    M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ  WYKONANIE JEDNEGO  Z  WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO).

    C)  KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.

    D)     KONCERT  FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY  PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /.

    E)      4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ  JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /.

    OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

    STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM

    CZAS  TRWANIA  KAŻDEGO  Z  EGZAMINÓW USTALA  SIĘ  NA  0KOŁO 30  min.,             

    CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM  40 min.

    NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  WYKONAWCA  MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE  SOLOWY,  ZAWIERAJĄCY UTWORY  KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH  CO NAJMNIEJ TRZY –  RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI.

    DOPUSZCZA  SIĘ  MOŻLIWOŚĆ  POWTÓRZENIA  NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  CZĘŚCI PREZENTOWANEGO  NA POPRZEDNICH  EGZAMINACH  PROGRAMU  -  NIE  WIĘCEJ  JEDNAK  NIŻ  10 – 12 minut.   

    W  SKŁAD  EGZAMINU   DYPLOMOWEGO  WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA  LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ .

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    315.008.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1237/3373
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE

    W  CZASIE  SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT  ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ  KOMISJI  EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: -

    A)   J.S.BACH  – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

         B)  DWIE  SONATY KLASYCZNE  / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i  JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA,

    M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ  WYKONANIE JEDNEGO  Z  WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO).

    C)  KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.

    D)     KONCERT  FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY  PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /.

    E)      4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ  JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /.

    OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

    STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM

    CZAS  TRWANIA  KAŻDEGO  Z  EGZAMINÓW USTALA  SIĘ  NA  0KOŁO 30  min.,             

    CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM  40 min.

    NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  WYKONAWCA  MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE  SOLOWY,  ZAWIERAJĄCY UTWORY  KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH  CO NAJMNIEJ TRZY –  RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI.

    DOPUSZCZA  SIĘ  MOŻLIWOŚĆ  POWTÓRZENIA  NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  CZĘŚCI PREZENTOWANEGO  NA POPRZEDNICH  EGZAMINACH  PROGRAMU  -  NIE  WIĘCEJ  JEDNAK  NIŻ  10 – 12 minut.   

    W  SKŁAD  EGZAMINU   DYPLOMOWEGO  WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA  LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ .

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    415.008.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1237/3386
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE

    W  CZASIE  SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT  ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ  KOMISJI  EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: -

    A)   J.S.BACH  – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

         B)  DWIE  SONATY KLASYCZNE  / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i  JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA,

    M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ  WYKONANIE JEDNEGO  Z  WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO).

    C)  KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.

    D)     KONCERT  FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY  PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /.

    E)      4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ  JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /.

    OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

    STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM

    CZAS  TRWANIA  KAŻDEGO  Z  EGZAMINÓW USTALA  SIĘ  NA  0KOŁO 30  min.,             

    CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM  40 min.

    NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  WYKONAWCA  MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE  SOLOWY,  ZAWIERAJĄCY UTWORY  KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH  CO NAJMNIEJ TRZY –  RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI.

    DOPUSZCZA  SIĘ  MOŻLIWOŚĆ  POWTÓRZENIA  NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  CZĘŚCI PREZENTOWANEGO  NA POPRZEDNICH  EGZAMINACH  PROGRAMU  -  NIE  WIĘCEJ  JEDNAK  NIŻ  10 – 12 minut.   

    W  SKŁAD  EGZAMINU   DYPLOMOWEGO  WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA  LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ .

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    515.007.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1237/3398
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE

    W  CZASIE  SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT  ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ  KOMISJI  EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: -

    A)   J.S.BACH  – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

         B)  DWIE  SONATY KLASYCZNE  / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i  JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA,

    M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ  WYKONANIE JEDNEGO  Z  WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO).

    C)  KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.

    D)     KONCERT  FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY  PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /.

    E)      4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ  JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /.

    OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

    STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM

    CZAS  TRWANIA  KAŻDEGO  Z  EGZAMINÓW USTALA  SIĘ  NA  0KOŁO 30  min.,             

    CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM  40 min.

    NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  WYKONAWCA  MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE  SOLOWY,  ZAWIERAJĄCY UTWORY  KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH  CO NAJMNIEJ TRZY –  RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI.

    DOPUSZCZA  SIĘ  MOŻLIWOŚĆ  POWTÓRZENIA  NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  CZĘŚCI PREZENTOWANEGO  NA POPRZEDNICH  EGZAMINACH  PROGRAMU  -  NIE  WIĘCEJ  JEDNAK  NIŻ  10 – 12 minut.   

    W  SKŁAD  EGZAMINU   DYPLOMOWEGO  WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA  LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ .

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    615.0011.0wykładegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, mgr Fares Basmadji, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, prof. zw. Grażyna Fiedoruk-Sienkiewicz, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, prof. Jerzy Sulikowski, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/1237/3411
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego.

    metody dydaktyczne

    Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

    MINIMUM  PROGRAMOWE

    W  CZASIE  SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT  ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ  KOMISJI  EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: -

    A)   J.S.BACH  – SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

         B)  DWIE  SONATY KLASYCZNE  / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i  JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI / (KOMPOZYCJE J. HAYDNA, W.A.MOZARTA,

    M. CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA – PRZEWIDUJE SIĘ  WYKONANIE JEDNEGO  Z  WYMIENIONYCH W PUNKCIE B) UTWORÓW W RAMACH PROGRAMU RECITALU DYPLOMOWEGO).

    C)  KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 15 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.

    D)     KONCERT  FORTEPIANOWY / ZAPREZENTOWANY  PODCZAS EGZAMINU KOŃCZĄCEGO PIĄTY SEMESTR STUDIÓW /.

    E)      4 ETIUDY / W TYM CO NAJMNIEJ  JEDNA ETIUDA F. CHOPINA /.

    OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

    STUDENT WRAZ Z PEDAGOGIEM PROWADZĄCYM ZACHOWUJE PONADTO MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNEGO PROGRAMU UZUPEŁNIAJĄCEGO CZAS TRWANIA EGZAMINÓW DO WYMAGANEGO MINIMUM

    CZAS  TRWANIA  KAŻDEGO  Z  EGZAMINÓW USTALA  SIĘ  NA  0KOŁO 30  min.,             

    CZAS TRWANIA RECITALU DYPLOMOWEGO NA MINIMUM  40 min.

    NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  WYKONAWCA  MUSI PRZEDSTAWIĆ PROGRAM WYŁĄCZNIE  SOLOWY,  ZAWIERAJĄCY UTWORY  KOMPOZYTORÓW REPREZENTUJĄCYCH  CO NAJMNIEJ TRZY –  RÓŻNIĄCE SIĘ POD WZGLĘDEM STYLISTYCZNYM – EPOKI.

    DOPUSZCZA  SIĘ  MOŻLIWOŚĆ  POWTÓRZENIA  NA  RECITALU  DYPLOMOWYM  CZĘŚCI PREZENTOWANEGO  NA POPRZEDNICH  EGZAMINACH  PROGRAMU  -  NIE  WIĘCEJ  JEDNAK  NIŻ  10 – 12 minut.   

    W  SKŁAD  EGZAMINU   DYPLOMOWEGO  WCHODZĄ RECITAL DYPLOMOWY ORAZ PRACA  LICENCJACKA WRAZ Z OBRONĄ .

    wykonanie: www.ansta.pl