Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka muzyki współczesnej

symboljezyk
2/1228
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym założeniem jest wprowadzenie i zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami, stylami i technikami kompozytorskimi muzyki XX wieku. Przedmiot ma charakter przekrojowy, tak więc obejmuje zagadnienia od początku ubiegłego stulecia aż po muzykę najnowszą. Celem przedmiotu jest przede wszystkim świadome poznanie najważniejszych zjawisk które zaszły w muzyce XX wieku oraz nakreślenie kontekstu i pokazanie rozwoju muzyki jako logicznego ciągu przyczynowo - skutkowego.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od uczestników kursu wymaga się przyswojenia informacji przekazanych na wykładach. Na ocenę końcową wpływa również frekwencja i aktywność studenta na zajęciach.Stan wiedzy weryfikowany jest podczas testu zaliczeniowego i egzaminu końcowego.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak

bibliografia podstawowa

 

Rae Charles Bodman, Muzyka Lutosławskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 1996

 

Schäffer Bogusław, Kompozytorzy XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990

 

Schäffer Bogusław, Nowa muzyka, problemy współczesnej techniki kompozytorskiej PWM, Kraków 1958

 

Schäffer Bogusław, Dźwięki i znaki, wprowadzenie do kompozycji współczesnej,
Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969

 

Schönberg Arnold, Moja ewolucja, Teksty o muzyce współczesnej, Res Facta 6,
PWM, Kraków 1972

 

Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, Musica Iagellonica, Kraków 1995

 

 

 

bibliografia uzupełniająca

Brak

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniedr Piotr Nowicki, 2/1228/3331
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka amerykańska:

Charles Ives, transtendentalizm

I awangarda amerykańska, Ives, Cowell, Ruggles, Becker,Rieger, oraz Varese

II awangarda amerykańska, Cage, Parch, Harrison

Conlon Nancarrow oraz nowojorska szkoła Action Music

Minimal Music, La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich

George Crumb-asymilacja tradycji i awangardy

 

 

metody dydaktyczne

Przedstawienie danego zagadnienia wraz z przykładami muzycznymi w formie nagrań i pokazem partytur

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przstąpienie do testu zaliczeniowego i odpowiedzenie w formie pisemnej na siedem pytań ocenianych w skali 25-punktowej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładegzamindr Piotr Nowicki, 2/1228/3332
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka europejska

I awangarda europejska, Schoenberg, Webern, Berg. Muzyka atonalna i dodekafonia

II awangarda europejska, Serializm. Stockhausen, Boulez, Nono

Yannis Xenakis i Olivier Messiaen-kalkulacja i metafizyka

Nowa Prostota, Part, Gubajdulina, Górecki, Kilar

Polska szkoła kompozytorska, charakterystyka zjawiska

Witold Lutosławski, aleatoryzm kontrolaowny, technika łańcuchowa

Paweł Szymański-surkonwencjonalizm, Paweł Mykietyn-młode pokolenie kompozytorów polskich

metody dydaktyczne

Przedstawienie danego zagadnienia wraz z przykładami muzycznymi w formie nagrań i pokazem partytur

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest przestąpienie do egzaminu w formie pisemnej.Studenci zobowiązani są do odpowiedzenia na 10 pytań ocenianych w skali 25-punktowej.

wykonanie: www.ansta.pl