Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zagadnienia wykonawcze muzyki dawnej

symboljezyk
2/1227
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot przygotowuje studenta do bardziej świadomej analizy wykonywanych, głównie osiemnastowiecznych kompozycji. Zwraca uwagę na potrzebę analizy w kontekście historycznej praktyki wykonawczej.

Pogłębia również wiedzę teoretyczną na temat praktyk wykonawczych siedemnasto - i osiemnastowiecznych oraz rozszerza znajomość literatury okresu baroku, nie ograniczając sie jedynie do kompozycji osiemnastowiecznych.

Szczegółowe założenia

• poznanie ogólnych informacji dotyczących okresu baroku potrzebnych do zrozumienia muzyki i filozofii epoki

• poznaniepodstawowych informacji dotyczących odczytywania notacji muzycznej w XVII i XVIII wieku (porównanie wydań)

• poznanie podstawowych informacji na temat poszczególnych elementów dzieła muzycznego oraz sposobów ich interpretacji (artykulacja, tempo itd.)

• umiejętność odczytywania ozdobników (tabele ozdobników)

• poznanie podstawowych informacji na temat retoryki muzycznej i znaczenia tonacji w utworach okresu baroku

• poznanie różnic w budowie wybranych instrumentów ( porównanie konstrukcji kopii instrumentów XVII-XVIII – wiecznych w stosunku do współczesnych, przedstawienie sposobów strojenia instrumentów)

• poznanie tańców występujących w suicie barokowej (charakter, tempo itd.)

• poznanie na wybranych przykładach problemów poruszanych w osiemnastowiecznych traktatach teoretycznych

• poznanie podstawowych zasad realizacji b.c.

• poznanie podstawowej literatury okresu baroku ze szczególnym uwzględnieniem muzyki wczesnego baroku oraz utworów charakterystycznych (utwory rzadko pojawiające się w procesie kształcenia)

Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie studentom zmian w tradycji praktyki wykonawczej na przestrzeni wieków oraz rozbudzenie potrzeby samodzielnego dążenia do uzupełniania zdobytej wiedzy

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom studiów I stopnia

Zdanie egzaminu wstępnego na studia II stopnia

Podstawowa wiedza z zakresu historii muzyki

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Klawesyn

Realizacja basso continuo

Zespoły kameralne muzyki dawnej

Wykonywanie repertuaru osiemnastowiecznego z akompaniamentem klawesynu

bibliografia podstawowa

Literatura XX i XXI wieku dotycząca muzyki dawnej

bibliografia uzupełniająca

Fragmenty wybranych traktatów z XVI-XVIII wieku

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/1227/3329
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe

-zarys historyczny epoki

-omówienie głównych stylów epoki i różnic między nimi

-omówienie głównych twórców

-omówienie głównych założeń dotyczących tworzenia i wykonywania muzyki

-omówienie notacji barokowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na różnice w stosunku do notacji współczesnej

-przedstawienie i omówienie wydań utworów barokowych (szczególne zwrócenie uwagi na wydania faksymile)

- przedstawienie znaczenia, rodzajów, sposobów stosowania artykulacji w okresie baroku

-omówienie na kilku przykładach sposobu ustalania artykulacji w utworach

-porównywanie możliwości użycia różnorodnej artykulacji i wpływu na interpretacje

-omówienie znaczenia tempa i elementów mających wpływ na dobór odpowiedniego tempa

-poznanie tabeli ozdobników

-poznanie sposobów odczytywania tabel

-poznanie znaczenia zdobnictwa oraz możliwości swobodnego, samodzielnego zdobienia

-poznanie znaczenia form tanecznych w okresie baroku

-omówienie charakteru poszczególnych tańców użytych w suitach barokowych (tempo, rytm, budowa)

 Efekty kształcenia:

- umiejętność samodzielnego opracowania osiemnastowiecznego utworu

- umiejętność rozróżnienia poszczególnych tańców na podstawie ich charakterystycznych cech

-umiejętność poprawnego wykonania zapisanego zdobnictwa

metody dydaktyczne

Wykłady na wybrane tematy ilustrowane przykładami muzycznymi.

Analiza utworów.

Spotkania z muzykami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej.

Udział w koncertach podczas, których prezentowana jest muzyka okresu baroku.

Próba samodzielnych opracowań wybranych utworów i prezentacja ich podczas wykładów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest wykazanie się znajomością omawianych podczas zajęć zagadnień.

Metodą sprawdzenia jest test.

Kryteria oceny to ocena z testu, ocena z prac śródsemestralnych oraz kontrola obecności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/1227/3330
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

-poznanie podstawowych figur retorycznych

-analiza wybranych utworów pod kątem figur retorycznych

-poznanie znaczenia podstawowych tonacji i sposobu ich użycia na wybranych przykładach

-poznanie różnic w konstrukcji kopii wybranych historycznych instrumentów w stosunku do współczesnych

-porównanie na podstawie nagrań oraz koncertów brzmienia instrumentów oraz różnic w sposobie artykułowania

-omówienie kilku traktatów teoretycznych pod kontem poruszanych w nich problemów oraz sposobu pisania o nich

-omówienie znaczenia b.c. w baroku

-poznanie podstawowych zasad realizacji b.c.

-przedstawienie na przykładach możliwości użycia różnych instrumentów przy realizacji b.c.

-omówienie kilku wybranych utworów reprezentujących różne style, sposoby komponowania, formy, inspiracje

-porównywanie różnych wykonań pod kątem poznanych wcześniej informacji

Efekty kształcenia: 

- umiejętność głębszej analizy utworów okresu baroku (retoryka, znaczenie tonacji)

- zdobycie podstawowych informacji na temat podstawowych instrumentów historycznych

- zdobycie podstawowej wiedzy na temat b.c.

- umiejętność podstawowej analizy utworów osiemnastowiecznych

metody dydaktyczne

Wykłady na wybrane tematy ilustrowane przykładami muzycznymi.

Analiza utworów.

Spotkania z muzykami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej.

Udział w koncertach podczas, których prezentowana jest muzyka okresu baroku.

Próba samodzielnych opracowań wybranych utworów i prezentacja ich podczas wykładów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest wykazanie się znajomością omawianych podczas zajęć zagadnień.

Metodą sprawdzenia jest test.

Kryteria oceny to ocena z testu, ocena z prac śródsemestralnych oraz kontrola obecności.

wykonanie: www.ansta.pl