symbol | jezyk |
---|---|
2/1218 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Gruntowne wyposażenie studentów w quantum wiedzy niezbędne nauczycielom szkół muzycznych II stopnia.Praktyczne wykonawstwo literatury pedagogicznej oraz elementów repertuaru akademickiego. Wiedza metodyczna - w ujęciu praktycznym. Znajomość literatury instrumentu, umożliwiająca wszechstronny i kompetentny dobór repertuaru dla uczniów klas skrzypiec szkół muzycznych II stopnia. Znajomość podstaw teorii muzyki i ich wykorzystanie w kształceniu przyszłych muzyków. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Program musi być wykonany z pamięci* EGZAMIN WSTĘPNY 1. Dwie kontrastujące części z jednej z Sonat lub Partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 2. 1 dowolny kaprys lub etiuda na skrzypce solo 3. Utwór dowolny | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Koncerty na terenie Akademii oraz audycje środowiskowe. | |
bibliografia podstawowa | |
Książki L. Mozarta, D. Boydena, C. Flesha, T. Wrońskiego, Y. Menuhina, I. Galamiana, Steinhausena | |
bibliografia uzupełniająca | |
Publikacje autorstwa J.Reissa, J.Kusiaka, A. Cofalika, S. Tomasika | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1218/3309 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzanie repertuaru,zgłębianie tajników gry skrzypcowej. Doskonalenie strony artystycznej wykonawstwa oraz wyczulenie na jej pielęgnowanie w pracy pedagogicznej. Dbałość o ugruntowanie umiejętności technicznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Dwie pary gam jednoimiennych (w każdej parze przynajmniej jedna gama powyżej 3 znaków) - z oktawami palcowanymi i decymami 2. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha)** 3. 1 lub 2 części sonaty z fortepianem 4. Utwór wirtuozowski |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1218/4735 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzanie repertuaru,zgłębianie tajników gry skrzypcowej. Doskonalenie strony artystycznej wykonawstwa oraz wyczulenie na jej pielęgnowanie w pracy pedagogicznej. Dbałość o ugruntowanie umiejętności technicznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Etiuda bądź kaprys 2. Koncert (cały) ***W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1218/3310 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzanie repertuaru,zgłębianie tajników gry skrzypcowej. Doskonalenie strony artystycznej wykonawstwa oraz wyczulenie na jej pielęgnowanie w pracy pedagogicznej. Dbałość o ugruntowanie umiejętności technicznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym) 2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego 3. 1 kaprys 4. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. Bach - Koncert a-moll, Accolay, Haydn - Koncert G-dur, Beriot - IX concert a-moll itp.) 6. Sonatę z fortepianem 7. Koncert (cały) *** 8. Utwór dowolny PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA ***W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1218/3311 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzanie repertuaru,zgłębianie tajników gry skrzypcowej. Doskonalenie strony artystycznej wykonawstwa oraz wyczulenie na jej pielęgnowanie w pracy pedagogicznej. Dbałość o ugruntowanie umiejętności technicznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym) 2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego 3. 1 kaprys 4. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. Bach - Koncert a-moll, Accolay, Haydn - Koncert G-dur, Beriot - IX concert a-moll itp.) 6. Sonatę z fortepianem 7. Koncert (cały) *** 8. Utwór dowolny ***W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego |