Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kameralistyka

symboljezyk
2/1207
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest przygotowanie studenta do prowadzenia zespołów kameralnych w szkole muzycznej I stopnia, kształcenie umiejętności pracy zespołowej, nabywanie umiejętności zespołowej interpretacji dzieła muzycznego, doskonalenie gry a vista.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Odpowiedni poziom opanowania techniki gry, podstawowa umiejętność czytania nut a vista.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-----

bibliografia podstawowa

Repertuar wybrany przez pedagoga

bibliografia uzupełniająca

Marchwiński J., O partnerstwie w muzyce, Warszawa 2001

efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada ogólną znajomość literatury kameralnej związanej ze swoją specjalnością
absolwent posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
absolwent dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację muzycznych zadań zespołowych

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością
absolwent jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach
absolwent posiada umiejętność wykorzystywania na gruncie muzyki kameralnej wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
absolwent posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego swojej partii w utworze kameralnym oraz wykorzystuje umiejętność analizy dzieła muzycznego do umiejscowienia swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu kameralnego
absolwent posiada umiejętność słyszenia równocześnie siebie i partnerów oraz potrafi reagować na działania i intencje partnerów
absolwent jest świadomy rozbieżności w możliwościach dynamicznych, kolorystycznych, technicznych, agogicznych, artykulacyjnych itp. różnych instrumentów wchodzących w skład zespołów kameralnych i wykorzystując tę wiedzę potrafi dostosować środki wykonawcze do specyfiki pozostałych instrumentów
absolwent posiada umiejętność zespołowego opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego oraz wykazuje umiejętność reagowania na warunki akustyczne sal koncertowych w kontekście wykonawstwa zespołowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu kameralistyki
absolwent posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów
absolwent posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań zespołowych
absolwent posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych oraz do współtworzenia twórczego dialogu pomiędzy członkami zespołu kameralnego
absolwent realizuje na gruncie muzyki kameralnej własne i zespołowe (zbiorowe) koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0wykładkolokwiumdr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Elżbieta Czapor, dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula, prof. Edward Daniecki, as. mgr Dorota Dąbrowska, dr Monika Dżuła-Radkiewicz, dr hab. Błażej Goliński, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, prof. zw. Jan Paterek, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, st. wykł. Ewa Raatz, prof. dr hab. Józef Raatz, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, dr Marian Stefanowicz, dr Mirosława Sumlińska, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1207/3262
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Repertuar uzależniony jest od składu instrumentalnego zespołu.

Efektem kształcenia jest opanowanie minimum 15 minut programu.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie obecności na zajęciach (minimum 50%) oraz kolokwium.

Kryteria oceniania: prawidłowa realizacja tekstu muzycznego, umiejętności warsztatowe poszczególnych członków zespołu, wspólna interpretacja dzieła muzycznego, intonacja, frazowanie, stylistyka wykonywanego dzieła muzycznego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.003.0wykładkolokwiumdr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Elżbieta Czapor, dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula, prof. Edward Daniecki, as. mgr Dorota Dąbrowska, dr Monika Dżuła-Radkiewicz, dr hab. Błażej Goliński, mgr Tadeusz Kassak, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Emilia Majewska, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, prof. zw. Jan Paterek, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej, st. wykł. Ewa Raatz, prof. dr hab. Józef Raatz, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, dr Marian Stefanowicz, dr Mirosława Sumlińska, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1207/3268
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Repertuar uzależniony jest od składu instrumentalnego zespołu.

Efektem kształcenia jest opanowanie minimum 15 minut programu.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie obecności na zajęciach (minimum 50%) oraz kolokwium.

Kryteria oceniania: prawidłowa realizacja tekstu muzycznego, umiejętności warsztatowe poszczególnych członków zespołu, wspólna interpretacja dzieła muzycznego, intonacja, frazowanie, stylistyka wykonywanego dzieła muzycznego.

wykonanie: www.ansta.pl