symbol | jezyk |
---|---|
2/1201 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Gruntowne wyposażenie studentów w quantum wiedzy niezbędne nauczycielom szkół muzycznych II stopnia.Praktyczne wykonawstwo literatury pedagogicznej oraz elementów repertuaru akademickiego. Wiedza metodyczna - w ujęciu praktycznym. Znajomość literatury instrumentu, umożliwiająca wszechstronny i kompetentny dobór repertuaru dla uczniów klas skrzypiec szkół muzycznych II stopnia. Znajomość podstaw teorii muzyki i ich wykorzystanie w kształceniu przyszłych muzyków. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Dyplom ukończenia studiów licencjackich na kierunku Instrumentalistyka, specjalność skrzypce. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Koncerty na terenie Akademii oraz audycje środowiskowe. | |
bibliografia podstawowa | |
Książki L. Mozarta, T. Wrońskiego, Y. Menuhina, I. Galamiana, Steinhausena | |
bibliografia uzupełniająca | |
Publikacje autorstwa J.Kusiaka, A. Cofalika, S. Tomasika | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1201/3237 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ugruntowanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności z zakresu szkoły średniej. Korektura aparatu gry.Znajomość podstaw teoretycznych i fizjologicznych budowania warsztatu u adepta gry skrzypcowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, postępy potwierdzone zaliczeniem semestru przez pedagoga prowadzącego oraz występ na egzaminie komisyjnym.Wykonanie: 2 par gam jednoimiennych do 3 znaków (do wyboru komisji), kaprysu bądź etiudy (Paganiniego, Wieniawskiego -z op.10 lub18, Donta - op.35, Gaviniesa, Alarda, G. Bacewicz, Kreutzera - nr.35), 2 części kontrastujących z sonaty lub partity J. S. Bacha (w przypadku wykonania 1 z fug bądź Chaccony wystarczy przedstawić 1 część) lub całej fantazji Telemanna, oraz utworu dowolnego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1201/3245 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Uzupełnienie luk repertuarowych - poszerzanie znajomości stylów i gatunków w muzyce skrzypcowej, realizowane na konkretnych przykładach. Umiejętność opanowania dużej formy - kontynuacja doświadczeń z recitalu dyplomowego , kończącego szkołę średnią. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, postępy potwierdzone zaliczeniem semestru przez pedagoga prowadzącego oraz występ na egzaminie komisyjnym, na którym należy zaprezentować koncert skrzypcowy. W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak,Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać część I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturiana (część I wraz z kadencją), Prokofiewa - II koncert g-moll - cz. I i II lub II i III, Szostakowicza - 2 cz. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1201/3252 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzenie repertuaru o dzieła nieco trudniejsze, kompatybilne z repertuarem studiów dziennych. Znajomość sylwetek i dzieł wybitnych metodyków i teoretyków gry skrzypcowej. Materiał ćwiczeniowy - jego umiejętny dobór i wykorzystanie we własnej pracy oraz działaniach pedagogicznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, postępy potwierdzone zaliczeniem semestru przez pedagoga prowadzącego oraz występ na egzaminie komisyjnym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1201/3260 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
umiejętność opracowania i publicznego przedstawienia dużej formy. Elementy artyzmu i wirtuozerii. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, postępy potwierdzone zaliczeniem semestru przez pedagoga prowadzącego oraz występ na egzaminie komisyjnym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 7.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1201/3267 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzenie repertuaru o dzieła nieco trudniejsze, kompatybilne z repertuarem studiów dziennych. Znajomość sylwetek i dzieł wybitnych metodyków i teoretyków gry skrzypcowej. Materiał ćwiczeniowy - jego umiejętny dobór i wykorzystanie we własnej pracy oraz działaniach pedagogicznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, postępy potwierdzone zaliczeniem semestru przez pedagoga prowadzącego oraz występ na egzaminie komisyjnym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, prof. Henryk Keszkowski, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1201/3272 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
umiejętność opracowania i publicznego przedstawienia dużej formy. Elementy artyzmu i wirtuozerii. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, postępy potwierdzone zaliczeniem semestru przez pedagoga prowadzącego oraz występ na egzaminie komisyjnym - pólrecitalu wchodzącym w skład dyplomu licencjackiego. Dopuszcza się powtórzenie 1 pozycji z uprzednio przedstawionego na egzaminach repertuaru. Program: Sonata solowa J. S. Bacha (2 części kontrastujące), kaprys, koncert - część I lub II i III. Napisanie i obrona pisemnej pracy licencjackiej. |