symbol | jezyk |
---|---|
2/1128 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wykształcenie wszechstronnego muzyka-instrumentalisty, o szerokiej wiedzy teoretycznej i praktycznej umożliwiającej samodzielną interpretację dzieł muzycznych różnych epok i stylów, kreowanie własnych rozwiązań w oparciu o szeroką wiedzę dotyczącą tradycji wykonawczych, stylu i kontekstu historycznego związanego z powstaniem opracowywanego utworu. Wyposażenie absolwenta w wiadomości z zakresu solowej, kameralnej i orkiestrowej literatury muzycznej. Przygotowanie absolwenta do zawodu nauczyciela gry na skrzypcach, a także do podjęcia studiów III stopnia.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
STUDIA II st. STACJONARNE – SKRZYPCE Program musi być wykonany z pamięci* EGZAMIN WSTĘPNY 1. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 2. 1 dowolny kaprys lub etiuda na skrzypce solo 3. Dowolny utwór wirtuozowski | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- koncerty Katedry Instrumentów Smyczkowych - audycje klasowe - seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów organizowane przez Katedrę. Pomoce naukowe - odpowiednie materiały nutowe - sprzęt audiowizualny - lustra /do obserwacji aparatu gry/ | |
bibliografia podstawowa | |
T.Wroński – Zagadnienia gry skrzypcowej C.Flesch – Sztuka gry skrzypcowej Z.Jahnke,Z.Sitowski – Literatura skrzypcowa J.Kusiak – Skrzypce od A do Z F.Steinhausen – Fizjologia prowadzenia smyczka J.Karoń –Poznaj skrzypce K.Mostras – Intonacja w grze skrzypcowej
| |
bibliografia uzupełniająca | |
S.Tomasik – Kompas skrzypka A.Cofalik – Notatnik metodyczny S.Fischer – Basics S.Fischer – Practice I.Galamian – Principles of Violin Playing and Teaching Y.Menuhin – Sztuka gry skrzypcowej Czasopisma m.in: Ruch Muzyczny, The Strad, Das Orchester
D.Boyden – Dzieje gry skrzypcowej T.Wroński – Zdolni i niezdolni. O grze i antygrze na skrzypcach | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1128/4588 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie techniki gry na instrumencie Ugruntowanie umiejętności realizowania różnych pod względem stylistycznym utworów Pogłębianie umiejętności samodzielnego przygotowania utworu do publicznego wykonania – zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym i intelektualnym Poszerzanie repertuaru ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku i nowszej Zapoznanie się z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej Dalszy rozwój osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych. Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
ZALICZENIE: • 2 pary gam jednoimiennych – przynajmniej jedna gama w każdej parze powyżej 3 znaków KOLOKWIUM: • Dowolna 3- lub 4-częściowa sonata z fortepianem** EGZAMIN: 1. 2 dowolne kaprysy lub etiudy 2. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha)*** Jeżeli w trakcie studiów licencjackich nie były prezentowane na egzaminach – - obligatoryjnie jedna z fug lub Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha 3. Dowolny utwór większych rozmiarów lub 2 mniejsze solo lub z towarzyszeniem fortepianu **W ciągu II i III r./I st. oraz I r./II st. należy wykonać sonaty reprezentujące 3 różne epoki. ***W przypadku fug itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1128/3000 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie techniki gry na instrumencie Ugruntowanie umiejętności realizowania różnych pod względem stylistycznym utworów Pogłębianie umiejętności samodzielnego przygotowania utworu do publicznego wykonania – zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym i intelektualnym Poszerzanie repertuaru ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku i nowszej Zapoznanie się z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej Dalszy rozwój osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych. Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
KOLOKWIUM: • 2 dowolne kaprysy lub etiudy EGZAMIN: • Dowolny koncert /w całości/ Jeżeli w trakcie studiów licencjackich nie były prezentowane na egzaminach – - obligatoryjnie jeden z wielkich koncertów romantycznych lub napisanych w XX/XXI wieku |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 25.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1128/3009 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie techniki gry na instrumencie Ugruntowanie umiejętności realizowania różnych pod względem stylistycznym utworów Pogłębianie umiejętności samodzielnego przygotowania utworu do publicznego wykonania – zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym i intelektualnym Poszerzanie repertuaru ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku i nowszej Zapoznanie się z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej Dalszy rozwój osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych. Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. 2 kontrastujące części dowolnej formy solowej 2. Sonatę z fortepianem 3. Dowolny utwór na skrzypce solo lub z towarzyszeniem fortepianu 4. 2 koncerty skrzypcowe (w tym jeden z koncertów W. A. Mozarta - o ile nie był wykonywany na egzaminach w czasie studiów I lub II st.) PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 25.0 | wykład | egzamin | prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Robert Kwiatkowski, prof. zw. Mirosława Pawlak, dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, | 2/1128/3013 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie techniki gry na instrumencie Ugruntowanie umiejętności realizowania różnych pod względem stylistycznym utworów Pogłębianie umiejętności samodzielnego przygotowania utworu do publicznego wykonania – zarówno pod względem technicznym jak i artystycznym i intelektualnym Poszerzanie repertuaru ze szczególnym uwzględnieniem literatury XX wieku i nowszej Zapoznanie się z zagadnieniami wykonawczymi muzyki dawnej Dalszy rozwój osobowości artystycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem. Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych. Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. 2 kontrastujące części dowolnej formy solowej 2. Sonatę z fortepianem 3. Dowolny utwór na skrzypce solo lub z towarzyszeniem fortepianu 4. 2 koncerty skrzypcowe (w tym jeden z koncertów W. A. Mozarta - o ile nie był wykonywany na egzaminach w czasie studiów I lub II st.) PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA |