symbol | jezyk |
---|---|
2/1104 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy teoretycznej na temat literatury klawesynowej. Student poszerza znajomość repertuaru klawesynowego (muzyka solowa, kameralna, orkiestrowa; od renesansu do wczesnego klsycyzmu oraz utwory skomponowane w XX i XXI wieku), zdobywa wiedzę na temat historii oraz etapów rozwoju form wykorzystywanych w literaturze klawesynowej, poznaje twórców utworów klawesynowych. Omawiane podczas zajęć zagadnienia ułatwiają zrozumieć rolę klawesynu w przebiegu historii muzyki. Podczas zajęć wykorzystywane są nagrania CD i DVD oraz różne wydania utworów klawesynowych. Zajęcia są pretekstem do dyskusji i mają za zadanie pobudź młodych muzyków do poszukiwań i analiz. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Dyplom studiów I stopnia Zdany pozytywnie egzamin na studia II stopnia Podstawowa wiedza z zakresu historii muzyki | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kontrapunkt Fuga Techniki kompozytorskie XX wieku | |
bibliografia podstawowa | |
Traktaty XVI-XVIII wieku | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura XX i XXI wieku na temat muzyki dawnej | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada szczegółowa wiedzę na temat literatury klawesynowej z uwzględnieniem systematyki na poszczególne odmiany klawesynów | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi wskazać najważniejszych twórców muzyki klawesynowej epoki baroku | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest zdolny do samodzielnej pracy nad repertuarem klawesynowym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/1104/2941 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - klawesynowa muzyka renesansu (kompozycje, twórcy, formy) - klawesynowa muzyka wczesnego baroku (kompozycje, twórcy, formy) Efekty kształcenia: - znajomość literatury klawesynowej wywodzącej się z renesansu i wczesnego baroku (muzyka solowa,kameralna) - znajomość kompozytorów tworzących w renesansie i wczesnym baroku (życiorysy, główne cechy twórczości) - umiejętność analizy i wypowiadania sie na temat słuchanej muzyki
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady Prezentacja nagrań CD i DVD Analiza utworów z literatury klawesynowej (różne wydania) Udział w koncertach podczas których prezentowne są utwory klawesynowe Aktywny udział studentów w zajęciach w formie dyskusji oraz prezentacji referatów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykazanie się znajomością problemów omawianych podczas zajęć. Opracowanie w formie wykładu wybranego wcześniej tematu. Metodą sprawdzenia jest test oraz wygłoszony wykład. Sposobem oceny jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), wynik testu, ocena wykłądu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/1104/2950 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - klawesynowa muzyka dojrzałego baroku (kompozycje, twórcy, formy) - klawesynowa muzyka XX i XXI wieku (kompozycje, twórcy, formy) Efekty kształcenia: - znajomość literatury klawesynowej wywodzącej się z dojrzałego baroku oraz XX i XXI wieku (muzyka solowa,kameralna) - znajomość kompozytorów tworzących w dojrzałym baroku oraz XX i XXI wieku (życiorysy, główne cechy twórczości) - umiejętność analizy i wypowiadania sie na temat słuchanej muzyki
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady Prezentacja nagrań CD i DVD Analiza utworów z literatury klawesynowej (różne wydania) Udział w koncertach podczas których prezentowne są utwory klawesynowe Aktywny udział studentów w zajęciach w formie dyskusji oraz prezentacji referatów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykazanie się znajomością problemów omawianych podczas zajęć. Opracowanie krótkiej recenzji wykonania wybranych utworów klawesynowych. Metodą sprawdzenia jest test oraz wnikliwość prezentowanej recenzji. Sposobem oceny jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), wynik testu, ocena prezentowanej recenzji, rozmowa ze studentem. |