symbol | jezyk |
---|---|
2/1099 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest zaznajomienie studentów z budową oraz zasadami regulacji i strojenia fortepianów i pianin.
Zakres nauczania: -zarys historii instrumentu od ok. 1700 roku ( Pierwsze fortepiany Silbermanna) , -opis budowy instrumentu współczesnego, -podstawowe wiadomości z akustyki fortepianu, -regulacje mechanizmów fortepianów i pianin, - zasady strojenia i intonacji.
Przedmiot fakultatywny dla studentów specjalności gra na fortepianie. Zajęcia odbywają się w wymiarze 1 godziny tygodniowo przez dwa semestry, lub 2 godziny w ciągu jednego semestru, łącznie 60 godzin. Są to wykłady połączone z demonstracją mechanizmów i części mechanizmów fortepianowych, a także ćwiczenia z zakładania strun i dostrajania chórów, oraz z intonacji. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Brak | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
Brak | |
bibliografia uzupełniająca | |
Brak | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie bez oceny | prof. Jerzy Sulikowski, | 2/1099/2936 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
–historia fortepianu: wynalazki i patenty na przestrzeni dwóch stuleci poprzedzających nowoczesny instrument. Broadwood, Erard, Stein, mechanizm wiedeński i angielski. Wiek XIX i szybki rozwój manufaktur. 1853 początek produkcji fabrycznej: Bechstein, Bluethner i Steinway, 6 godz. -konstrukcja fortepianu. Szkielet – budowa, rodzaje. Dźwięcznica – płyta rezonansowa, mostek, strojnica, struny, kołki. Informacje technologiczne i nieco materiałoznawstwa, 12 godz. - klawiatura – rama, podkłady, klawisze, 4 godz. – mechanizm –budowa i działanie mechanizmu fortepianowego i pianinowego, 12 godz. – budowa i działanie mechanizmów tłumika i pedałów, 2 godz. – obudowa, okucia, „galanteria metalowa” wykończenie, 2 godz. - podstawowe wiadomości z akustyki, pojęcie menzury, obliczanie długości i grubości strun, wyznaczanie punktu uderzenia młotka, 4 godz. – zajęcia praktyczne: wykręcanie i dobijanie kołków, zakładanie strun, 2 godz. - regulacja mechanizmów fortepianowych i piani nowych, oraz tłumika, 8 godz. – rodzaje strojów, strój „naturalny” i równomiernie temperowany, 2 godz. – temperacja stroju w fortepianie, zasady strojenia, ćwiczenie z dostrajania chórów, 4 godz. – zasady intonacji, ćwiczenia w intonacji. 2 godz.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady, oraz wspólne ćwiczenia z regulacji i strojenia. Studenci zmieniają się w trakcie wykonywania czynności technicznych. Pozostali przyglądają się w tym czasie pracy kolegów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie roku przewiduje się egzamin (kolokwium) z wiedzy teoretycznej oraz sprawdzian z prostych praktycznych czynności regulacyjno – naprawczych. Jako minimum należy przyjąć umiejętność podregulowania wymyku, chwytnika, napięcia sprężyny, a także założenia zerwanej struny gładkiej z wykonaniem pętelki i dostrojenie rozstrojonego chóru. |