Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/1047
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Realizacja podstawowego repertuaru organowego:

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • zapoznanie z problematyką dotyczącą rejestracji dzieł

  • realizacja większej formy romantycznej np. sonaty, symfonii itp.
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi budowy organów

  • praca nad umiejętnością „współpracy” z przestrzenią akustyczną w kościołach

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy muzyka solisty/kameralisty – pod względem artystycznym i emocjonalnym

  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom licencjacki i zdanie egzaminu wstępnego na studia magisterskie, zainteresowanie przedmiotem.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestniczenie w życiu muzycznym poprzez czynny i bierny udział w koncertach organowych, kameralnych i symfonicznych, konkursach, przesłuchaniach, sesjach organowych.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa: Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe
  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn
  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.
  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann
  • Francuska muzyka romantyczna/neoromantyczna: C. Franck, L. Vierne,
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

 

A także niżej wymienione lektury:

  • Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970
  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-
  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)
  • Beckmann, Klaus: Repertorium Orgelmusik 1150-2000 t. I, Mainz 2001
bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe
  • Muzyka włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.
  • Muzyka XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.
  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

 

A także niżej wymienione lektury:

  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000
  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009 (wybrane artykuły)
efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organów mechanicznych, pneumatycznych, elektrto-pneumatycznych
- posiada podstawową wiedzę na temat registrowania utworów organowych na różnych organach
- posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością
- potrafi określić i zdefiniować podstawowe wyznaczniki stylistyczne w oparciu o zdobyta wiedzę, z punktu widzenia interpretacji dzieła
- rozróżnia podstawowe touche, sposób ataku dźwięku na organach o różnej trakturze w dziełach różnych epok
- posiada wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń muzycznych, festiwali konkursów organowych odbywających się w kraju i za granicą

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi samodzielnie zanalizować utwór pod względem formalnym, dokonać analizy harmonicznej dzieła,
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o stylach muzycznych do odpowiedniej interpretacji utworu
- kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować dany utwór
- bazując na wiedzy i własnej intuicji potrafi tworzyć i realizować własne kreacje artystyczne dzieła
- w oparciu o wiedzę i doświadczenie potrafi wykonać dzieła na organach o różnej trakturze
- kierując się zdobyta wiedzą i doświadczeniem posiada umiejętność dostosowania swojej gry do akustyki wnętrza kościoła lub sali koncertowej)
- w oparciu o wiedzę, wrażliwość a także doświadczenie gry na różnych organach potrafi kształtować różnorodną artykulację
- umie samodzielnie stworzyć kreację dzieła (interpretacja, stylowa registracja utworu, dobór odpowiedniego dzieła do danych organów) w tym utwory z tzw. wielkiej symfoniki organowej,
- potrafi interesująco i w sposób kompetentny ułożyć program koncertów dla różnych instrumentów związanych z różnymi kręgami kulturowymi,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z interpretacją dzieł,
- potrafi poddać krytycznej ocenie własną interpretację utworu, jak również innych osób,
- umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań wykonawców uchodzących za wzorce wykonawstwa muzyki organowej,

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1047/2841
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje:

  • muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),
  • duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), Sonatę triową, chorały lipskie,
  • duże dzieła symfoniczne epoki romantyzmu
  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu
  • pracę nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji
  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach
    przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej

Celem zajęć jest rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem, zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni.

metody dydaktyczne

Program studiów podzielony jest na 4 semestry. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, na zakończenie III do I recitalu dyplomowego, a następnie po złożeniu pracy magisterskiej do II recitalu dyplomowego.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.

Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu.


Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 35-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1047/2849
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje:

  • muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),
  • duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), Sonatę triową, chorały lipskie,
  • duże dzieła symfoniczne epoki romantyzmu/neoromantyzmu
  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu
  • pracę nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach,

  • przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej.

Celem zajęć jest rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem, zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - np. z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 35-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0025.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1047/2857
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program obejmuje:

  • przygotowanie programu recitalu dyplomowego zgodnie z założeniami programowymi. Na zakończenie III semestru student przystępuje do I recitalu dyplomowego, a następnie po złożeniu pracy magisterskiej do II recitalu dyplomowego

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej

  • praca nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji

  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem

  • przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej



metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik np. z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu recitalu dyplomowego wynosi ok. 60 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0025.0wykładegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, 2/1047/2861
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Na zakończenie IV semestru po złożeniu pracy magisterskiej student przystępuje do II recitalu dyplomowego. Program obejmuje:

  • przygotowanie programu recitalu dyplomowego zgodnie z założeniami programowymi,

  • pracę nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji,

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej,

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach,

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem,

  • przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej.



metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu recitalu dyplomowego powinna trwać ok. 60-70 min.

wykonanie: www.ansta.pl