symbol | jezyk |
2/1047 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Realizacja podstawowego repertuaru
organowego:
-
kontrola i ewentualna korekta
techniki gry (manuał, pedał)
-
zaznajomienie z różnymi
stylami muzycznymi
-
zapoznanie z problematyką dotyczącą rejestracji dzieł
- realizacja większej formy romantycznej np. sonaty, symfonii itp.
-
zapoznanie z podstawowymi
zagadnieniami dotyczącymi budowy organów
- praca nad umiejętnością
„współpracy” z przestrzenią akustyczną w kościołach
Cele:
-
przygotowanie studenta do
samodzielnej pracy nad utworem
-
opanowanie metod pracy nad utworem
i efektywnego ćwiczenia
-
przygotowanie do pracy muzyka
solisty/kameralisty – pod względem artystycznym i emocjonalnym
-
wykształcenie muzyka do gry
liturgicznej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Dyplom licencjacki i zdanie egzaminu wstępnego na studia magisterskie, zainteresowanie przedmiotem. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Uczestniczenie w życiu muzycznym poprzez czynny i bierny udział w koncertach organowych, kameralnych i symfonicznych, konkursach, przesłuchaniach, sesjach organowych. |
bibliografia podstawowa |
- muzyka
renesansowa: Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska,
Warszawska i inn.
- J.S.
Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały
(Orgelbuechlein), Sonaty triowe
-
Muzyka
północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn
-
Muzyka
południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.
- Niemiecka
muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R.
Schumann
- Francuska
muzyka romantyczna/neoromantyczna: C. Franck, L. Vierne,
- Polska
muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T.
Paciorkiewicz, J. Janca
A także niżej wymienione lektury:
- Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970
- Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-
- Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa
1972
- Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)
- Beckmann, Klaus: Repertorium Orgelmusik 1150-2000 t. I,
Mainz 2001
|
bibliografia uzupełniająca |
- J.S.
Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały
(Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe
- Muzyka
włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.
- Muzyka
XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.
- Francuska
muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.
- Polska
muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T.
Paciorkiewicz, J. Janca
A także niżej wymienione lektury:
- Laukvik, Jon: Orgelschule zur
historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000
- Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009 (wybrane artykuły)
|
efekty kształcenia - wiedza |
- posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organów mechanicznych, pneumatycznych, elektrto-pneumatycznych - posiada podstawową wiedzę na temat registrowania utworów organowych na różnych organach - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością - potrafi określić i zdefiniować podstawowe wyznaczniki stylistyczne w oparciu o zdobyta wiedzę, z punktu widzenia interpretacji dzieła - rozróżnia podstawowe touche, sposób ataku dźwięku na organach o różnej trakturze w dziełach różnych epok - posiada wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń muzycznych, festiwali konkursów organowych odbywających się w kraju i za granicą |
efekty kształcenia - umiejętności |
- potrafi samodzielnie zanalizować utwór pod względem formalnym, dokonać analizy harmonicznej dzieła, - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o stylach muzycznych do odpowiedniej interpretacji utworu - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować dany utwór - bazując na wiedzy i własnej intuicji potrafi tworzyć i realizować własne kreacje artystyczne dzieła - w oparciu o wiedzę i doświadczenie potrafi wykonać dzieła na organach o różnej trakturze - kierując się zdobyta wiedzą i doświadczeniem posiada umiejętność dostosowania swojej gry do akustyki wnętrza kościoła lub sali koncertowej) - w oparciu o wiedzę, wrażliwość a także doświadczenie gry na różnych organach potrafi kształtować różnorodną artykulację - umie samodzielnie stworzyć kreację dzieła (interpretacja, stylowa registracja utworu, dobór odpowiedniego dzieła do danych organów) w tym utwory z tzw. wielkiej symfoniki organowej, - potrafi interesująco i w sposób kompetentny ułożyć program koncertów dla różnych instrumentów związanych z różnymi kręgami kulturowymi, |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z interpretacją dzieł, - potrafi poddać krytycznej ocenie własną interpretację utworu, jak również innych osób, - umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań wykonawców uchodzących za wzorce wykonawstwa muzyki organowej, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/1047/2841 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Program I i II semestru obejmuje:
- muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),
- duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), Sonatę triową, chorały lipskie,
- duże dzieła symfoniczne epoki romantyzmu
- samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu
- pracę nad udoskonaleniem
techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej
techniki gry, użycia żaluzji
-
zagadnienia związane z
rejestracją utworów na różnych instrumentach
przygotowanie do roli muzyka
solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności samodzielnej
pracy nad dziełem, zapoznanie studenta z bogactwem stylów
muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni.
|
metody dydaktyczne |
Program studiów podzielony jest na 4 semestry. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje
do egzaminu, na zakończenie III do I recitalu dyplomowego, a następnie po złożeniu pracy magisterskiej do II recitalu dyplomowego.
Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w
wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Program dobierany jest dla
każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień,
zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając
program studiów).
Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu
jest obecność na zajęciach i systematyczna praca. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu.
Prezentacja programu egzaminu
semestralnego powinna trwać 35-40 min.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/1047/2849 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Program I i II semestru obejmuje:
- muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),
- duże dzieła J.S. Bacha
(Preludium/Toccata/Fantazja fuga), Sonatę triową, chorały lipskie,
- duże dzieła symfoniczne epoki romantyzmu/neoromantyzmu
- samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu
-
pracę nad udoskonaleniem
techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej
techniki gry, użycia żaluzji
-
zagadnienia związane z
rejestracją utworów na różnych instrumentach,
- przygotowanie do roli muzyka
solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej.
Celem zajęć jest rozwijanie zdolności samodzielnej
pracy nad dziełem, zapoznanie studenta z bogactwem stylów
muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni |
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w
wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Program dobierany jest dla
każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień,
zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając
program studiów).
Praca przy użyciu nowoczesnych technik - np. z użyciem minidiscku. Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu
jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie
zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu
semestralnego powinna trwać 35-40 min.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 25.0 | wykład | egzamin | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/1047/2857 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Program obejmuje:
-
samodzielne
przygotowanie wyznaczonego utworu
-
zagadnienia związane z rejestracją utworów
na różnych instrumentach
-
rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad
dziełem
-
przygotowanie do roli muzyka
solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w
wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Program dobierany jest dla
każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień,
zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając
program studiów).
Praca przy użyciu nowoczesnych technik np. z użyciem minidiscku. Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu
jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.
Uzyskanie
zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu recitalu dyplomowego wynosi ok. 60 min.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 25.0 | wykład | egzamin | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/1047/2861 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Na zakończenie IV semestru po złożeniu pracy
magisterskiej student przystępuje do II recitalu dyplomowego. Program obejmuje:
-
przygotowanie programu recitalu dyplomowego
zgodnie z założeniami programowymi,
-
pracę nad udoskonaleniem techniki gry na
manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry,
użycia żaluzji,
-
pobudzenie wyobraźni muzycznej,
-
zagadnienia związane z rejestracją utworów
na różnych instrumentach,
-
rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad
dziełem,
|
metody dydaktyczne |
Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w
wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.
Program dobierany jest dla
każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień,
zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając
program studiów).
Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku. Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu
jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.
Uzyskanie
zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu recitalu dyplomowego powinna trwać ok. 60-70 min.
|