Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka muzyki współczesnej

symboljezyk
2/1040
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Założeniem przedmiotu Propedeutyka muzyki współczesnej jest przybliżenie instrumentalistom głównych stylów kierunków i technik kompozytorskich oraz notacji w muzyce współczesnej, zarówno poprzez osłuchanie w nowej muzyce, jak i poprzez próby praktycznej realizacji współczesnych partytur w czasie zajęć. 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Partytura współczesna, Seminarium muzyki XX i XXI wieku

bibliografia podstawowa
  • Zieliński T. – Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, COK, Warszawa 1981

  • Baculewski K. – Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987 

  • Schaeffer B.– Kompozytorzy XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990
  • Schaeffer B. – Ma³y informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987
bibliografia uzupełniająca

Schaeffer B. – Wstęp do kompozycji, PWM, Kraków

efekty kształcenia - wiedza

Student zdobywa wiedzę pozwalającą na ogólną orientację w stylach i technikach kompozytorskich XX i XXI wieku
Student zdobywa wiedzę związaną z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje umiejętnościami w zakresie rozpoznawania i zastosowania nowych technicznych środków wykonawczych, niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku i innych niezbędnych przy wykonywaniu muzyki współczesnej
student posiada umiejętności tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych również w odniesieniu do nowej formy muzycznej, niekonwencjonalnej melodyki, harmonii, nowych zjawisk metro rytmicznych w muzyce;
Student posiada umiejętnosći odczytywania zapisu muzyki współczesnej – notacja nietradycyjna, elementy grafiki muzycznej itp.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student potrafi zaakceptowaæ now¹ estetykê w muzyce, w³aœciwie postawiæ granice i w konsekwencji w sposób świadomy kontrolować swoje emocje i zachowanie na estradzie.
Student potrafi poddać krytycznej ocenie Interpretacje muzyki nowej wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności
Student wykazuje się kreatywnością w realizacji nowych partytur

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 2/1040/2831
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Efektem kształcenia winna być ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku, zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej a w konsekwencji akceptacja nowej estetyki, nowych technicznych środków wykonawczych, niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku i in. niezbędnych przy wykonywaniu muzyki współczesnej.
metody dydaktyczne

Zajęcia zbiorowe (wszystkie specjalności); wykłady oraz przygotowane przez studentów prezentacje (przy wykorzystaniu technik multimedialnych); żywe wykonania nowej muzyki - solowe i kameralne; „otwarte” próby.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Przedmiot propedeutyka Muzyki Współczesnej zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Stuprocentowa obecność jest równoznaczna z oceną bardzo dobrą. Ocenę można podwyższyć, jak również zaliczyć większą niż 20% absencję przygotowaniem dodatkowej prezentacji, referatu lub wykonaniem w czasie zajęć utworu współczesnego.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 2/1040/2832
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Efektem kształcenia winna być ogólna orientacja w technikach kompozytorskich XX i XXI wieku, zaznajomienie z najważniejszymi problemami współczesnej notacji muzycznej a w konsekwencji akceptacja nowej estetyki, nowych technicznych środków wykonawczych, niekonwencjonalnego wydobywania dźwięku i in. niezbędnych przy wykonywaniu muzyki współczesnej.

metody dydaktyczne

Zajęcia zbiorowe (wszystkie specjalności); wykłady oraz przygotowane przez studentów prezentacje (przy wykorzystaniu technik multimedialnych); żywe wykonania nowej muzyki - solowe i kameralne; „otwarte” próby.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Przedmiot propedeutyka Muzyki Współczesnej zaliczany i oceniany jest na podstawie obecności na zajęciach (nie mniej niż 80%). Stuprocentowa obecność jest równoznaczna z oceną bardzo dobrą. Ocenę można podwyższyć, jak również zaliczyć większą niż 20% absencję przygotowaniem dodatkowej prezentacji, referatu lub wykonaniem w czasie zajęć utworu współczesnego.
wykonanie: www.ansta.pl