symbol | jezyk |
---|---|
2/1034 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot przygotowuje studenta do bardziej świadomej analizy wykonywanych, głównie osiemnastowiecznych kompozycji. Zwraca uwagę na potrzebę analizy w kontekście historycznej praktyki wykonawczej. Pogłębia również wiedzę teoretyczną na temat praktyk wykonawczych siedemnasto - i osiemnastowiecznych oraz rozszerza znajomość literatury okresu baroku, nie ograniczając sie jedynie do kompozycji osiemnastowiecznych. Szczegółowe założenia • poznanie ogólnych informacji dotyczących okresu baroku potrzebnych do zrozumienia muzyki i filozofii epoki • poznaniepodstawowych informacji dotyczących odczytywania notacji muzycznej w XVII i XVIII wieku (porównanie wydań) • poznanie podstawowych informacji na temat poszczególnych elementów dzieła muzycznego oraz sposobów ich interpretacji (artykulacja, tempo itd.) • umiejętność odczytywania ozdobników (tabele ozdobników) • poznanie podstawowych informacji na temat retoryki muzycznej i znaczenia tonacji w utworach okresu baroku • poznanie różnic w budowie wybranych instrumentów ( porównanie konstrukcji kopii instrumentów XVII-XVIII – wiecznych w stosunku do współczesnych, przedstawienie sposobów strojenia instrumentów) • poznanie tańców występujących w suicie barokowej (charakter, tempo itd.) • poznanie na wybranych przykładach problemów poruszanych w osiemnastowiecznych traktatach teoretycznych • poznanie podstawowych zasad realizacji b.c. • poznanie podstawowej literatury okresu baroku ze szczególnym uwzględnieniem muzyki wczesnego baroku oraz utworów charakterystycznych (utwory rzadko pojawiające się w procesie kształcenia) Celem nauczania przedmiotu jest uświadomienie studentom zmian w tradycji praktyki wykonawczej na przestrzeni wieków oraz rozbudzenie potrzeby samodzielnego dążenia do uzupełniania zdobytej wiedzy | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Dyplom studiów I stopnia Zdanie egzaminu wstępnego na studia II stopnia Podstawowa wiedza z zakresu historii muzyki | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Klawesyn Realizacja basso continuo Zespoły kameralne muzyki dawnej Wykonywanie repertuaru osiemnastowiecznego z akompaniamentem klawesynu | |
bibliografia podstawowa | |
Literatura XX i XXI wieku dotycząca muzyki dawnej. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Fragmenty wybranych traktatów z XVI-XVIII wieku. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada wiedzę na temat praktych wykonawczych siedemnasto i osiemnastowiecznych - zna podstawowy repertuar muzyki siedemnasto i osiemnastowiecznej - posiada ogólną wiedzę na temat sztuki baroku | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi prawidłowo odczyać siedemnasto- i osiemnastowieczną notacje - potrafi prawidlowo opracować utwory wywodzące się z baroku stosując odpowiednie środki stylistyczne - potrafi świadomie analizować utwory baroku | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
potrafi ocenić merytoryczną wartość słuchanych wykonań oraz własnych produkcji - jest zdolny do własnych kreacji artystycznyh w oparciu o wiedzę na temat stylistyki baroku |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/1034/2819 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe -zarys historyczny epoki -omówienie głównych stylów epoki i różnic między nimi -omówienie głównych twórców -omówienie głównych założeń dotyczących tworzenia i wykonywania muzyki -omówienie notacji barokowej ze szczególnym zwróceniem uwagi na różnice w stosunku do notacji współczesnej -przedstawienie i omówienie wydań utworów barokowych (szczególne zwrócenie uwagi na wydania faksymile) - przedstawienie znaczenia, rodzajów, sposobów stosowania artykulacji w okresie baroku -omówienie na kilku przykładach sposobu ustalania artykulacji w utworach -porównywanie możliwości użycia różnorodnej artykulacji i wpływu na interpretacje -omówienie znaczenia tempa i elementów mających wpływ na dobór odpowiedniego tempa -poznanie tabeli ozdobników -poznanie sposobów odczytywania tabel -poznanie znaczenia zdobnictwa oraz możliwości swobodnego, samodzielnego zdobienia -poznanie znaczenia form tanecznych w okresie baroku -omówienie charakteru poszczególnych tańców użytych w suitach barokowych (tempo, rytm, budowa) Efekty kształcenia: - umiejętność samodzielnego opracowania osiemnastowiecznego utworu - umiejętność rozróżnienia poszczególnych tańców na podstawie ich charakterystycznych cech -umiejętność poprawnego wykonania zapisanego zdobnictwa | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady na wybrane tematy ilustrowane przykładami muzycznymi. Analiza utworów. Spotkania z muzykami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej. Udział w koncertach podczas, których prezentowana jest muzyka okresu baroku. Próba samodzielnych opracowań wybranych utworów i prezentacja ich podczas wykładów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest wykazanie się znajomością omawianych podczas zajęć zagadnień. Metodą sprawdzenia jest test. Kryteria oceny to ocena z testu, ocena z prac śródsemestralnych oraz kontrola obecności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/1034/2820 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: -poznanie podstawowych figur retorycznych -analiza wybranych utworów pod kątem figur retorycznych -poznanie znaczenia podstawowych tonacji i sposobu ich użycia na wybranych przykładach -poznanie różnic w konstrukcji kopii wybranych historycznych instrumentów w stosunku do współczesnych -porównanie na podstawie nagrań oraz koncertów brzmienia instrumentów oraz różnic w sposobie artykułowania -omówienie kilku traktatów teoretycznych pod kontem poruszanych w nich problemów oraz sposobu pisania o nich -omówienie znaczenia b.c. w baroku -poznanie podstawowych zasad realizacji b.c. -przedstawienie na przykładach możliwości użycia różnych instrumentów przy realizacji b.c. -omówienie kilku wybranych utworów reprezentujących różne style, sposoby komponowania, formy, inspiracje -porównywanie różnych wykonań pod kątem poznanych wcześniej informacji Efekty kształcenia: - umiejętność głębszej analizy utworów okresu baroku (retoryka, znaczenie tonacji) - zdobycie podstawowych informacji na temat podstawowych instrumentów historycznych - zdobycie podstawowej wiedzy na temat b.c. - umiejętność podstawowej analizy utworów osiemnastowiecznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady na wybrane tematy ilustrowane przykładami muzycznymi. Analiza utworów. Spotkania z muzykami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej. Udział w koncertach podczas, których prezentowana jest muzyka okresu baroku. Próba samodzielnych opracowań wybranych utworów i prezentacja ich podczas wykładów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest wykazanie się znajomością omawianych podczas zajęć zagadnień. Metodą sprawdzenia jest test. Kryteria oceny to ocena z testu, ocena z prac śródsemestralnych oraz kontrola obecności. |