Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/1032polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Kurs jest kontynuacją rozwoju umiejętności warsztatowych i interpretacyjnych studenta, nabytych w czasie studiów licencjackich.

 

Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do wykonania dwóch publicznych recitali dyplomowych, a tym samym do samodzielnej działalności solistycznej.

 

Istotą przedmiotu jest prowadzenie zajęć w trybie indywidualnym, których uzupełnieniem są koncerty studenckie, kursy, warsztaty itp. Istotnym elementem kursu jest udział studenta w krajowych i międzynarodowych konkursach wykonawczych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończone studia licencjackie.

 

Zdany egzamin wstępny składający się z prezentacji przygotowanych utworów.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Propedeutyka muzyki współczesnej 

Improwizacja 

 

bibliografia podstawowa

F. Lips, Iskusstwo igry na bajanie, Muzyka, Moskwa 1998

T. Wroński, Zagadnienia gry skrzypcowej. 3. Technologia pracy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965

bibliografia uzupełniająca

J. Akimov, Niekatoryje problemy teorii ispołnitelstwa na bajanie, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1980

A.P. Basurmanow, Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1982, wyd 1I/1986

W. Maurer, Akkordeon Bibliographie, MH, Trossingen, 1980 Praca zbiorowa, Repertoirelijsten (Repertoire lists for accordion) Tom 8, Utrecht, 1990

W.L. Puchnowski, Historia akordeonu i instrumentów pokrewnych [w:] Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966

E. Rosińska, Polska literatura akordeonowa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Zeszyt Naukowy, Warszawa, 1966

efekty kształcenia - wiedza

student posiada szczegółową wiedzę na temat repertuaru akordeonowego i związanego z nim piśmiennictwa
student posiada gruntowną wiedzę na temat budowy akordeonu, zasad konserwacji i strojenia, a także dokonywania drobnych napraw
student posiada gruntowną znajomość stylów muzyczny i związanych z nimi tradycji wykonawczych.
student posiada znajomość repertuaru akordeonowego – literatura oryginalna i transkrypcje, z położeniem szczególnego nacisku na repertuar koncertowy

efekty kształcenia - umiejętności

student posiada ukształtowany warsztat wykonawczy umożliwiający przygotowanie repertuaru koncertowego.
student posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą mu tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
student na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością budowania i poszerzania repertuaru, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze
student potrafi konstruować programy występów publicznych
student na bazie doświadczeń zdobytych na studiach pierwszego stopnia i dzięki częstym występom publicznym wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami tremy
w efekcie posiadanych umiejętności student potrafi przygotować i wykonać dwa publiczne koncerty – recitale, który kończą jego edukację na studiach II stopnia.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań artystycznych
student umie w sposób analityczny i krytyczny oceniać innych, także słuchać nagrań akordeonistów
student jest świadomym artystą zdolnym do integrowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu studiów pierwszego i drugiego stopnia

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1032/2813
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr I

Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na uzupełnienie braków w zakresie środków stylistycznych i warsztatowych.

 

Dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większego utworu wykonane na egzaminie technicznym w środku semestru;

sugerowany rodzaj repertuaru: utwór polifoniczny, muzyka dawna, oryginalny utwór kompozytora polskiego, utwór wirtuozowski

 

 

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większego utworu wykonane na egzaminie technicznym w środku semestru;

sugerowany rodzaj repertuaru: utwór polifoniczny, muzyka dawna, oryginalny utwór kompozytora polskiego, utwór wirtuozowski

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1032/2814
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na uzupełnienie braków w zakresie środków stylistycznych i warsztatowych.

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr II

Dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większego utworu wykonane na egzaminie technicznym w środku semestru;

utwór cykliczny lub koncert (część lub w całości), muzyka dawna, utwór transkrybowany, utwór wirtuozowski.

 

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0025.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1032/2815
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie I recitalu dyplomowego

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci (nie dotyczy muzyki kameralnej)recitalu o czasie trwania 45-50 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

 

metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie I recitalu dyplomowego

 

 

Obligatoryjne elementy, które winny znaleźć się w programie recitali dyplomowych:

1.      utwór polifoniczny

2.      Oryginalny utwór cykliczny (w całości)

3.      muzyka dawna

4.      koncert (w całości)

5.      muzyka nowa

6.      utwór o charakterze wirtuozowskim

7.       utwór kompozytora polskiego

 

Program może obejmować także muzykę kameralną.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0025.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1032/2816
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie II recitalu dyplomowego

 

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci (nie dotyczy muzyki kameralnej)recitalu o czasie trwania 45-50 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

metody dydaktyczne

 

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obligatoryjne elementy, które winny znaleźć się w programie recitali dyplomowych:

1.      utwór polifoniczny

2.      Oryginalny utwór cykliczny (w całości)

3.      muzyka dawna

4.      koncert (w całości)

5.      muzyka nowa

6.      utwór o charakterze wirtuozowskim

7.       utwór kompozytora polskiego

 

Program może obejmować także muzykę kameralną.

wykonanie: www.ansta.pl