Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Podstawy improwizacji

symboljezyk
2/1017
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  1. Celem przedmiotu jest przygotowanie absolwenta do prowadzenia samodzielnej pracy estradowej oraz poszerzenia jej o czynnik improwizacji muzycznej. Służy temu doskonalenie sposobów i metod improwizacji, tworzenie własnych rozwiązań improwizacyjnych.
  2. Celem przedmiotu jest uzyskanie umiejętności i odpowiedniej wiedzy do wykonywania repertuaru muzyki XX i XXI w. w różnych jej odmianach ze szczególnym zastosowaniem  improwizacji w muzyce współczesnej,
  3. Założeniem przedmiotu jest doskonalenie sposobów i metod improwizacji, tworzenie własnych rozwiązań improwizacyjnych oraz usprawnienie kreatywności muzycznej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość skal muzycznych 

Znajomość form muzycznych 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Propedeutyka muzyki współczesnej 

bibliografia podstawowa
  • Piotr Kałużny, Skale muzyczne we współczesnej harmonii tonalnej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań 1994,
  • Jan Oleszkowicz, I Ty możesz improwizować, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1997
bibliografia uzupełniająca
  • J. Cegiełła Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej, PWM
  • Wybrane materiały - „Ruch Muzyczny”
  • Wybrane materiały - „Tygodnik Powszechny”
  • Wybrane materiały - „Glissando”
  • Nagrania archiwalne: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Poznańska Wiosna Muzyczna
efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej
absolwent dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)
absolwent posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych
absolwent jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej
absolwent posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku
absolwent jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym
absolwent posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje
absolwent posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej
absolwent posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na akordeonie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwiumdr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1017/2767
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum, melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje, styl i gatunek),
  • Doskonalenie nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
metody dydaktyczne
  • Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
  • Analiza nagrań audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

·         Kryteria zaliczenia I semestr: przygotowanie krótkiej prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.

 

·         Kryteria zaliczenia I semestr: przygotowanie krótkiej prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzamindr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1017/2768
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum, melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje, styl i gatunek),
  • Doskonalenie nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
metody dydaktyczne
  • Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
  • Analiza nagrań audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • prezentacja dwóch różnych styli muzyki współczesnej przygotowana na podstawie zdobytej wiedzy o sposobach improwizacji. Oceniana jest  kreatywność wysłuchanej prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.
  • Płynne łączenie różnych metod improwizacji
  • Wykonanie koncertu muzyki improwizowanej z udziałem publiczności mający charakter egzaminu.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiumdr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1017/2769
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Dalsze rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum, melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje, styl i gatunek),
  • Doskonalenie nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
  • Swobodne posługiwanie się czynnikiem improwizacji w grze na instrumencie
metody dydaktyczne
  • Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
  • Analiza nagrań audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryteria zaliczenia I semestr: przygotowanie  prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzamindr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1017/2770
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum, melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje, styl i gatunek),
  • Doskonalenie nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
  • Swobodne posługiwanie się czynnikiem improwizacji w grze na instrumencie
metody dydaktyczne
  • Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
  • Analiza nagrań audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kryteria zaliczenia II semestr:

  • przygotowanie krótkiej prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.
  • Płynne łączenie różnych metod improwizacji
  • Nagranie pomysłu muzycznego a następnie improwizowanie na jego temat
  • Publiczny koncert muzyki improwizowanej mający charakter egzaminu.
wykonanie: www.ansta.pl