Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Podstawy improwizacji
symbol | jezyk |
2/1017 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Celem
przedmiotu jest przygotowanie absolwenta do prowadzenia samodzielnej pracy
estradowej oraz poszerzenia jej o czynnik improwizacji muzycznej. Służy
temu doskonalenie sposobów i metod improwizacji, tworzenie własnych
rozwiązań improwizacyjnych.
- Celem przedmiotu jest uzyskanie
umiejętności i odpowiedniej wiedzy do wykonywania repertuaru muzyki XX i XXI w.
w różnych jej odmianach ze szczególnym
zastosowaniem improwizacji w muzyce
współczesnej,
- Założeniem przedmiotu jest doskonalenie sposobów i metod
improwizacji, tworzenie własnych rozwiązań improwizacyjnych oraz usprawnienie
kreatywności muzycznej.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Znajomość skal muzycznych
Znajomość form muzycznych |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Propedeutyka muzyki współczesnej |
bibliografia podstawowa |
- Piotr Kałużny, Skale muzyczne we
współczesnej harmonii tonalnej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej, Poznań
1994,
- Jan Oleszkowicz, I Ty możesz improwizować,
Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1997
|
bibliografia uzupełniająca |
- J.
Cegiełła Szkice do autoportretu polskiej
muzyki współczesnej, PWM
- Wybrane
materiały - „Ruch Muzyczny”
- Wybrane
materiały - „Tygodnik Powszechny”
- Wybrane
materiały - „Glissando”
- Nagrania
archiwalne: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Poznańska Wiosna Muzyczna
|
efekty kształcenia - wiedza |
absolwent posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej absolwent dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) absolwent posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji |
efekty kształcenia - umiejętności |
absolwent dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych absolwent jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej absolwent posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku absolwent jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym absolwent posiada podstawowe umiejętności kształtowania i tworzenia muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
absolwent umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje absolwent posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej lub twórczej absolwent posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi |
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na akordeonie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1017/2767 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania
na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum,
melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje,
styl i gatunek),
- Doskonalenie
nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację
instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
|
metody dydaktyczne |
- Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej
z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
- Analiza nagrań
audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
·
Kryteria zaliczenia I semestr: przygotowanie krótkiej
prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta
przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o
sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej
prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.
·
Kryteria zaliczenia I semestr: przygotowanie krótkiej
prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta
przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o
sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej
prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1017/2768 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania
na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum,
melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje,
styl i gatunek),
- Doskonalenie
nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
|
metody dydaktyczne |
- Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej
z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
- Analiza nagrań
audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- prezentacja dwóch
różnych styli muzyki współczesnej przygotowana na podstawie zdobytej wiedzy o
sposobach improwizacji. Oceniana jest
kreatywność wysłuchanej prezentacji oraz umiejętność zastosowania
nabytej wiedzy.
- Płynne łączenie różnych metod improwizacji
- Wykonanie koncertu muzyki improwizowanej z udziałem publiczności mający charakter egzaminu.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1017/2769 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Dalsze rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania
na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum,
melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje,
styl i gatunek),
- Doskonalenie
nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
- Swobodne posługiwanie się czynnikiem improwizacji w grze na instrumencie
|
metody dydaktyczne |
- Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej
z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
- Analiza nagrań
audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kryteria zaliczenia I semestr: przygotowanie
prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta
przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o
sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej
prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1017/2770 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Rozwijanie praktycznych umiejętności improwizowania
na poziomie podstawowym w wyznaczonym zakresie zadań (skale, rytm, metrum,
melodia, przekształcenia motywów, harmonia, faktura, transpozycje, modulacje,
styl i gatunek),
- Doskonalenie
nowych brzmień i poszukiwań dźwiękowych uzyskanych m.in. poprzez preparację instrumentu oraz poszukiwanie rozwiązań sonorystycznych i brzmieniowych.
- Swobodne posługiwanie się czynnikiem improwizacji w grze na instrumencie
|
metody dydaktyczne |
- Zajęcia grupowe w postaci praktyki instrumentalnej
z wykorzystaniem technik multimedialnych (audio i video).
- Analiza nagrań
audio i video własnych wykonań studenta/studentów.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Kryteria zaliczenia II semestr:
- przygotowanie krótkiej
prezentacji utworu o wyraźnym charakterze improwizacyjnym. Prezentacja ta
przygotowana jest przez studenta samodzielnie, na podstawie zdobytej wiedzy o
sposobach i stylach improwizacji. Oceniana jest kreatywność wysłuchanej
prezentacji oraz umiejętność zastosowania nabytej wiedzy.
- Płynne łączenie różnych metod improwizacji
- Nagranie pomysłu muzycznego a następnie improwizowanie na jego temat
- Publiczny koncert muzyki improwizowanej mający charakter egzaminu.
|