symbol | jezyk |
---|---|
2/1015 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem kursu jest nabycie umiejętności samodzielnej pracy nad repertuarem oraz poszerzenie zdobytych w szkole muzycznej II stopnia elementów techniki gry i interpretacji muzycznej. Wzbogacenie dotyczyć ma przede wszystkim stylistyki poszczególnych epok muzycznych, interpretacji różnych form, w tym utworu na akordeon i orkiestrę.
Celem kursy jest rozwój umiejętności warsztatowych poprzez dobór odpowiedniego repertuaru i interpretację muzyki różnorodnej stylistycznie i gatunkowo: utwory wirtuozowskie, ilustracyjne, muzyka współczesna.
Istotą przedmiotu jest prowadzenie zajęć w trybie indywidualnym, których uzupełnieniem są koncerty studenckie, kursy, warsztaty itp. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdany egzamin wstępny | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
F. Lips, Iskusstwo igry na bajanie, Muzyka, Moskwa 1998 T. Wroński, Zagadnienia gry skrzypcowej. 3. Technologia pracy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965
| |
bibliografia uzupełniająca | |
J. Akimov, Niekatoryje problemy teorii ispołnitelstwa na bajanie, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1980 A.P. Basurmanow, Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1982, wyd 1I/1986 W. Maurer, Akkordeon Bibliographie, MH, Trossingen, 1980 Praca zbiorowa, Repertoirelijsten (Repertoire lists for accordion) Tom 8, Utrecht, 1990 W.L. Puchnowski, Historia akordeonu i instrumentów pokrewnych [w:] Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966 E. Rosińska, Polska literatura akordeonowa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Zeszyt Naukowy, Warszawa, 1966
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada znajomość podstawowego repertuaru akordeonowego – literatura oryginalna i transkrypcje; | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych zgodnych z zasadami stylistycznymi poszczególnych epok i tradycji wykonawczej, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student potrafi poddać krytycznej ocenie zarówno wykonania własne jak i innych osób; |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1015/2755 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
semestr I
Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na wyrównanie deficytów w zakresie środków wykonawczych i interpretacji. W związku z takim założeniem, zakres treści programowych nie musi być rygorystycznie przestrzegany. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1015/2756 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Semestr II
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr II Począwszy od semestru II roczny program semestrów zimowego i letniego powinien zawierać obowiązkowo następujące elementy:
Gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;
muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwor współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1015/2757 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja założeń programowych semestru II ze zwiększeniem stopnia trudności programu, a także uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studenta w zakresie problematyki warsztatowej i stylistyki wykonywanych utworów.
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;
muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwor współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1015/2758 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja założeń programowych semestru III winna korespondować ze stopniem trudności programu recitalu dyplomowego. Repertuar powinien odzwierciedlać szerokie spektrum problemtyki warsztatowej i artystycznej i stanowić przygotowanie do wykonania recitalu dyplomowego.
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;
muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwor współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 13.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1015/2759 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie recitalu dyplomowego. Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obligatoryjne elementy recitalu dyplomowego: 1. utwór polifoniczny 2. utwór cykliczny (w całości) 3. muzyka dawna 4. koncert (w całości lub część) 5. muzyka nowa 6. utwór o charakterze wirtuozowskim 7. oryginalny utwór kompozytora polskiego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 13.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/1015/2760 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci recitalu o czasie trwania 45-50 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obligatoryjne elementy recitalu dyplomowego: 1. utwór polifoniczny 2. utwór cykliczny (w całości) 3. muzyka dawna 4. koncert (w całości lub część) 5. muzyka nowa 6. utwór o charakterze wirtuozowskim 7. oryginalny utwór kompozytora polskiego |