Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/1015
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem kursu jest nabycie umiejętności samodzielnej pracy nad repertuarem oraz poszerzenie

zdobytych w szkole muzycznej  II stopnia elementów techniki gry i interpretacji muzycznej. Wzbogacenie dotyczyć ma przede wszystkim stylistyki poszczególnych epok muzycznych, interpretacji różnych form, w tym  utworu na akordeon i orkiestrę.

 

Celem kursy jest rozwój umiejętności warsztatowych poprzez dobór odpowiedniego repertuaru i  interpretację muzyki różnorodnej stylistycznie i gatunkowo: utwory wirtuozowskie, ilustracyjne, muzyka współczesna.

 

Istotą przedmiotu jest prowadzenie zajęć w trybie indywidualnym, których uzupełnieniem są koncerty studenckie, kursy, warsztaty itp.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak 

bibliografia podstawowa

F. Lips, Iskusstwo igry na bajanie, Muzyka, Moskwa 1998

T. Wroński, Zagadnienia gry skrzypcowej. 3. Technologia pracy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965

 

bibliografia uzupełniająca

 

J. Akimov, Niekatoryje problemy teorii ispołnitelstwa na bajanie, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1980

A.P. Basurmanow, Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1982, wyd 1I/1986

W. Maurer, Akkordeon Bibliographie, MH, Trossingen, 1980

Praca zbiorowa, Repertoirelijsten (Repertoire lists for accordion) Tom 8, Utrecht, 1990

W.L. Puchnowski, Historia akordeonu i instrumentów pokrewnych [w:] Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966

E. Rosińska, Polska literatura akordeonowa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Zeszyt Naukowy, Warszawa, 1966

 

efekty kształcenia - wiedza

student posiada znajomość podstawowego repertuaru akordeonowego – literatura oryginalna i transkrypcje;
student posiada podstawową wiedzę na temat budowy akordeonu, zasad konserwacji i strojenia;
student posiada podstawową znajomość stylów muzyczny i związanych z nimi tradycji wykonawczych.

efekty kształcenia - umiejętności

student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych zgodnych z zasadami stylistycznymi poszczególnych epok i tradycji wykonawczej,
student posiada umiejętność odczytywania zapisu muzyki współczesnej – notacja nietradycyjna, elementy grafiki muzycznej itp.
student opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności warsztatowych;
student posiada umiejętność wykonywania różnorodnego stylistycznie i gatunkowo repertuaru akordeonowego, w tym literatury oryginalnej i transkrypcji;
student potrafi wykorzystywać różne rodzaje zapamiętywania utworów do odtwarzania ich na estradzie;
student dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z tremą
student wykazuje umiejętność brania pod uwagę wymagań publiczności oraz reagowania na warunki akustyczne sali
w efekcie posiadanych umiejętności student potrafi przygotować i wykonać publiczny koncert – recital, który kończy jego edukację na studiach I stopnia.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student potrafi poddać krytycznej ocenie zarówno wykonania własne jak i innych osób;
student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych
student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną
student w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowanie na estradzie.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na akordeonie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1015/2755
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

semestr I

 

Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na wyrównanie deficytów w zakresie środków wykonawczych i interpretacji. W związku z takim założeniem, zakres treści programowych nie musi być rygorystycznie przestrzegany.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1015/2756
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr II

 

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr II

Począwszy od semestru II roczny program semestrów zimowego i letniego powinien zawierać obowiązkowo następujące elementy:

 

Gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;

 

muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwor współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1015/2757
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja założeń programowych semestru II ze zwiększeniem stopnia trudności programu, a także uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studenta w zakresie  problematyki warsztatowej i stylistyki wykonywanych utworów.

 

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;

 

muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwor współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1015/2758
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja założeń programowych semestru III winna korespondować ze stopniem trudności programu recitalu dyplomowego. Repertuar powinien odzwierciedlać szerokie spektrum problemtyki warsztatowej i artystycznej i stanowić przygotowanie do wykonania recitalu dyplomowego.

 

 

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;

 

muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwor współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0013.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1015/2759
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie  recitalu dyplomowego.

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obligatoryjne elementy recitalu dyplomowego:

1.      utwór polifoniczny

2.      utwór cykliczny (w całości)

3.      muzyka dawna

4.      koncert (w całości lub część)

5.      muzyka nowa

6.      utwór o charakterze wirtuozowskim

7.      oryginalny utwór kompozytora polskiego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0013.0wykładegzaminprof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/1015/2760
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci recitalu o czasie trwania 45-50 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obligatoryjne elementy recitalu dyplomowego:

1.      utwór polifoniczny

2.      utwór cykliczny (w całości)

3.      muzyka dawna

4.      koncert (w całości lub część)

5.      muzyka nowa

6.      utwór o charakterze wirtuozowskim

7.      oryginalny utwór kompozytora polskiego

wykonanie: www.ansta.pl