symbol | jezyk |
---|---|
2/1011 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki -wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej -kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji - przygotowanie do czytania nut a vista w wersji wokalnej i instrumentalnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej - umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3 i 4 głosowej - umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych -praktyka improwizacji - realizacja basso continuo - kompozycja | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka W.:Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004 Bertalotti A.: Zweistimmige Chorsolfeggien .Leipzig . Peters 1981 Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu . PWM Kraków 1978. Dobrowolska- Marucha D.: Dyktanda muzyczne . PWM Kraków 1988. Dobrowolska- Marucha D.: Ćwiczenia do kształcenia słuchu . PWM Krakow 1992. Dzielska J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu. PWM Kraków 1976 . zielska J.: Kształcenie słuchu muzycznego . PWN. Warszawa 1988. Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989. Kowalska- Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności . A M Gdańsk 2000 Mozart W.A.:30 kanonów. Editio Musica . Budapeszt 1981. Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej . CEA Warszawa 1998 Targońska I.: Podstawy korekty błędów Akademia Muzyczne Warszawa 1998 Wacholc M.: Czytanie nut głosem I – III PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Materiały nutowe do czytania a vista: F. Schubert : Pieśni , J. S . Bach : Kantaty kościelne,; Kunst der Fuge , J. Brahms : Pieśni wybrane R. Schumann : Pieśni, K. Szymanowski : Stabat Mater ,I. Strawiński : Symfonia psalmów , D. Szostakowicz; Preludia i fugi , R. Wagner : Wesendonk Lieder, Tristan i Izolda, M. Musorgski : Kącik dziecięcy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
analogicznie jak " Gra na fortepianie" oraz | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
analogicznie jak " Gra na fortepianie" | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
analogicznie jak " Gra na fortepianie |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/1011/2743 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne w fakturze 1 i 2 – głosowej [ ćwiczenia poczucia tonalnego i pamięci muzycznej, poznanie metody cyfrowej] - ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze jedno i dwugłosu, dyktanda pamięciowe Odtwarzane na instrumencie ,reprodukcja ze słuchu 2- głosowych konstrukcji muzycznych , notacja głosu melodycznego , a następnie basowego z nagrań CD , improwizacja głosu drugiego do podanego tematu, czytanie a vista utworów w fakturze 1 – głosu a cappella i z akompaniamentem literatury barokowej i klasycznej z akompaniamentem realizowanym przez studenta , czytanie a vista w fakturze 2 – głosowej utworów wokalnych – kanonów , realizacja testów korekty błędów w fakturze 1 i 2 – głosowej . - problematyka ćwiczeń metro- rytmicznych [ odtwarzanie zapisu trudniejszych struktur metryczno- rytmicznych z przykładów muzycznych w fakturze 1 i 2 – głosu, notacja 1 - głosowych testów rytmicznych w zmiennych metrach, notacja - uzupełnianie brakujących grup rytmicznych w fakturze 2 – głosowej , notacja całościowa dyktand polirytmicznych , korekta błędów rytmicznych w fakturze 1 i 2 - głosowej ] - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [ realizacja melodyczna –wokalna trójdźwięków , kształcenie świadomości znaczenia składników akordowych – lokalizacja prymy akordu, interpretacja postaci trójdźwięków, cyfrowe i literowe interpretowanie zapisu akordów ,ćwiczenia słuchowej reprodukcji wzorów połączeń akordów na fortepianie w fakturze trzy i czterogłosowej . | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1.ćwiczenia ogólno –słuchowe , kształcące percepcje zjawisk muzycznych [ ćwiczenia w zapamiętywaniu trudniejszych zwrotów i sekwencji melodycznych , reprodukowanie ze słuchu przy instrumencie zapamiętanych struktur w fakturze 1 i 2 głosu] 2. notacja zjawisk muzycznych z fortepianu i nagrań CD 3. Realizacja testów z zagadnień metody cyfrowej; realizacja testów harmonicznych w strukturach melicznych 4. notacja dyktand melodyczno- rytmicznych jedno i dwugłosowych w wersji fortepianowej i z nagrań CD 5. czytanie głosem a vista utworów tonalnych 6.uaktywnianie improwizacji – komponowanie motywów i fraz melodycznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach minimalna - 60% - zaliczenie wszystkich ćwiczeń jednostkowych w semestrze [ możliwość poprawy danego ćwiczenia trzykrotna] - uzyskanie pozytywnych ocen kolokwialnych [ testy i dyktanda – możliwość dwukrotnej próby] - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego w zakresie czytania a vista [ 1 i 2 głos] |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/1011/2744 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- problematyka ćwiczeń poszerzonej tonalności w fakturze 1- głosowej [poznanie metody „ dźwięków prowadzących „- wstępu do zagadnień chromatyki, Rozwijanie zapamiętywania struktur w poszerzonej tonalności , realizacja wokalna i instrumentalna modulacji melodycznej , improwizacja melodyczna na fortepianie motywów i fraz w poszerzonej tonalności , notacja dyktand muzycznych z nagrań CD o charakterze modulującym w fakturze 2- głosowej – głosy skrajne partytury, czytanie a vista utworów solowych z akompaniamentem [ realizacja akompaniamentu przez studenta] z literatury romantycznej i neoromantycznej - problematyka ćwiczeń metro- rytmicznych[ zapis testowy izolowanych grup rytmicznych , utrzymanych w szybkich tempach , notacja dyktand rytmicznych 1 i 2 głosowych z wykorzystaniem polimetrii, notacja zjawisk metro-rytmicznych w przykładach z muzyki XX wieku , interpretacja dźwiękowa – kompozycja muzyki do podanego schematu – ostinata rytmicznego w fakturze 1 głosowej - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne[ realizacja wokalna wielodźwięków – D7,akordów z dodaną sekstą i innych czterodźwięków septymowych , akordu chopinowskiego ,realizacja wokalna wielodźwięków –śpiew zespołowy ,reprodukcja przy instrumencie zapamietanych połączeń akordowych , notacja ciągów akordowych , złożonych z wielodźwięków –określanie rodzajów i przewrotów wielodźwięków | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- ćwiczenia percepcji i zapamiętywania nowych struktur melodyczno-rytmicznych i harmonicznych - realizacja testów i kolokwiów- dyktand - praca domowa – transpozycja dyktand w wersji instrumentalnej , wokalnej i instrumentalno-wokalnej - czytanie a vista [ gra na instrumencie , śpiew] - harmonizowanie głosu sopranowego - wersja przygotowana w domu i improwizowana | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- minimalna frekwencja = 60 % obecności -zrealizowanie w wersji zaliczenia wszystkich ćwiczeń wykonywanych w semestrze [liczba poprawek =3] - uzyskanie poprawnej oceny z egzaminu pisemnego . Tematy egzaminacyjne : 1.dyktando polirytmiczne , 2.dyktando 2- głosowe z literatury muzycznej okresu Baroku [ Bach ., Haendel , Vivaldi i inni , 3. Test harmoniczny – notacja literowa Recitativu z wybranych Kantat J.S. Bacha] - uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu ustnego –[ z czytania a vista ] w zakresie faktury 1 – głosowej a cappella w poszerzonej o chromatykę tonalności., czytania a vista z kanonów A. Bertalottiego ze zbioru Chorsolfeggien |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/1011/2745 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- ćwiczenia atonalności w fakturze 1 – głosowej [ wprowadzenie do meliki atonalnej poprzez kolejne ćwiczenia autorskiej metody dźwięków prowadzących , ćwiczenia kształcące pamięć meliki atonalnej ,ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych , notacja wybiórcza dyktanda atonalnego w wersji mono-rytmicznych ciągów atonalnych , notacja całościowa mono-rytmicznych ciągów atonalnych , notacja dyktand atonalnych melodyczno – rytmicznych ,czytanie a vista mono-rytmicznych ciągów melodii atonalnych , korekta błędów w fakturze trzygłosu atonalnego ] -ćwiczenia metrorytmiczne [ realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie wraz z tataizacją , wykonanie zespołowe określonych zadań metro- rytmicznych w fakturze 3 – głosowej, notacja 2- głosu rytmicznego ] - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [ poznawanie nowych struktur dysonansowych , akordów alterowanych - interpretacja wokalna wielodźwięków , ćwiczenia notacji wielodźwięków w wersji arpeggia , analiza treści harmonicznej wybranej literatury romantycznej i neoromantycznej - Brahms, Czajkowski , Debussy i inni , literowy zapis treści harmonicznej z nagrań CD , wybór z muzyki klasycznej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody dydaktyczne - realizacja ćwiczeń na zajęciach i w domu - testy i kolokwia - notacja dźwiękowa zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga- przy tablicy - analiza harmoniczna utworów z literatury romantycznej pod kontrolą pedagoga i praca samodzielna - realizacja symboliki basu cyfrowanego – praca domowa i a vista - czytanie a vista zespołowe w fakturze 3 i 4 – głosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach- minimalna 60% - zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń [ liczba poprawek = 3 ] - zaliczenie testów i kolokwiów [ możliwość poprawy dwukrotna ] - zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista : 1. w zakresie 1- glosu atonalnego – rytmizowanego 2 . w fakturze 2 – głosu z zastosowaniem chromatyzacji [ wersja w duecie z pedagogiem] Ocenie podlega : biegłość , precyzja intonacyjna, szybkość dostrajania do pedagoga . |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Elżbieta Wiesztordt-Sulecińska, | 2/1011/2746 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-ćwiczenia atonalności w fakturze 2 – głosowej [ odtwarzanie zapamiętanych , atonalnych zwrotów melodyczno- rytmicznych w fakturze dwugłosowej , dokomponowanie do podanego tematu atonalnego głosu drugiego, harmonizacja melodii atonalnych z zastosowaniem współczesnych , kolorystycznych środków brzmieniowych przy zachowaniu prawidłowości zasad łączenia akordów – praca w domu , notacja głosu dolnego z faktury 2 – głosowej , notacja wybiórcza – fragmentów z dwugłosu atonalnego , notacja całościowa dyktanda 2 – głosowego , atonalnego , korekta błędów w fakturze dwugłosu atonalnego Korekta ilościowa – zaznaczenie miejsca zmian i korekta jakościowa – opis dźwiękowy , czytanie a vista w wersji wokalnej przykładów faktury 2 – głosu atonalnego, - notacja dyktanda tonalnego , polifonizującego w fakturze trzygłosowej w wersji fortepianowej i instrumentalnej [ wybór trzech głosów z przestrzeni orkiestrowej obsady ] - ćwiczenia metro-rytmiczne [ realizacja w praktyce trudniejszych fragmentów , wybranych z literatury muzycznej XX i XXI wieku - wybór ciekawszych przykładów dokonany przez studenta, notacja 2- i 3 głosowych dyktand rytmicznych z jednym głosem w formie stałego ostinato - ćwiczenia kształcące słyszenie harmoniczne [ realizacja wokalna wielodźwięków w zespołowym – 4 głosowym śpiewie , realizowanie zespołowe „ na żywo „ konstrukcji harmonicznej , wielodźwięków dysonansowych , narzuconych przez pedagoga , komponowanie własnych struktur harmonicznych , swobodna improwizacja melodyczno- harmoniczna form atonalnych , korekta błędów w fakturze czterogłosu schromatyzowanego ]. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
-ćwiczenia pod opieką pedagoga - praca w domu - testy i kolokwia - zadania improwizacyjne i twórcze | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 60% obecność na zajęciach , uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze 4 , pozytywny wynik egzaminu pisemnego i ustnego . Tematy egzaminu pisemnego : - 2 – głosowe dyktando atonalne w wersji fortepianowej lub instrumentalnej - test z korekty błędów w fakturze 3 lub 4 – głosowej [ J. Dzielska : Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu] - Literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu z literatury symfonicznej ,solowej – instrumentalnej , bądź wokalno- instrumentalnej muzyki romantycznej lub neoromantycznej Tematyka egzaminu ustnego : Poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego , czytanie a vista 2- głosu atonalnego w parze z pedagogiem, czytanie utworów wielogłosowych w wersji wokalnej , bądź w realizacji łączonej z grą na instrumencie. UWAGA: Brak pozytywnej punktacji w trzech tematach egzaminu pisemnego kwalifikuje się jako ocenę niedostateczną i do powtórnego przystąpienia w sesji poprawkowej. |