Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Klawesyn

symboljezyk
2/1000
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Plan pracy ze studentem jest indywidualny uzależniony od zdolności oraz predyspozycji. Student poznaje podstawy budowy i historii klawesynu, opanowuje technikę gry oraz prawidłowe touche, ponaje podstwowe środki wyrazu (artykulacja, dotyk, rejestracja, zdobnictwo). Uczy się korzystania z urtekstowych wydań.

Celem przedmiotu jest opanowanie gry na klawesynie w zależności od indywidualnego stopnia zaawansowania studenta, opanowanie podstawowej sztuki zdobnictwa. Poznanie utworów klawesynowych pisanych w różnych stylach.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego na studia I stopnia, specjanośc organy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Realizacja basso continuo na klawesynie.

Zespół kameralny (gra na klawesynie).

Wybrane Zagadnienia Muzyki Dawnej

bibliografia podstawowa

Wybrane osiemnastowieczne szkoły gry na klawesynie.

bibliografia uzupełniająca

Literatura XX i XXI wieku na temat muzyki dawnej.

efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy klawesynu
- zna historię instrumentu z uwzględnieniem jego odmian
- zna podstawowy repertuar klawesynowy
- potrafi zdefiniować różnice w stylistyce w poszczególnych ośrodkach
- zna pierwszą szkołę gry na klawesynie (F. Couperin - L'art de touche le clavecin)

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi zdefiniować poprawne brzmienie klawesynu i rozpoznać różnicę pomiędzy poprawnym, a złym touche
- panuje w stopniu podstawowym nad techniką gry
- potrafi dostosować artykulację do stylu wykonywanej kompozycji i frazowania
- poprawnie wykonuje zapisane zdobnictwo

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- potrafi samodzielnie ustalić artykulację w prostych kompozycjach, zgodne ze stylistyka kompozycji i własnymi emocjami
- panuje nad emocjami podczas gry i potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności
- potrafi świadomie słuchać gry innych

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiumprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/1000/2715
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- przedstawienie historii i budowy klawesynu

- przedstawienie podstawowych elementów techniki klawesynowej

- czytanie nut z wydań faksymilowych

- omówienie podstawowych tabel ozdobników

Efekty kształcenia:

- podstawowa wiedza na temat klawesynu

- umiejętność wykonania prostych kompozycji z zastosowaniem prowidłowo wykonanych ozdobników

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Student rozczytuje zadane utwory, następnie z pedagogiem rozwiązuje problemy techniczne oraz pracuje nad ich interpretacją i ostatecznym kształtem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie się wrażliwością na dźwięk instrumentu i umiejetnością różnicowania charakteru poszczególnych kompozycji za pomocą touche, artykulacji, frazowania, czasu muzycznego.

Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku utwórów o różnym charakterze.

Sposobem oceny pracy studenta jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/1000/2716
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- rozwijanie techniki klawesynowej

- czytanie nut z wydań faksymilowych

- opracowanie utworu o swobodnej formie

- analiza stylu włoskiego i francuskiego

Efekty kształcenia:

- umiejętność w miarę swobodnej gry

- umiejętność różnicowania konmpozycji pod względem stylistycznym, wyrazowym oraz formalnym

- umiejetność odczytywania wydań faksymilowych

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Student rozczytuje zadane utwory, następnie z pedagogiem rozwiązuje problemy techniczne oraz pracuje nad ich interpretacją i ostatecznym kształtem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykazanie się wrażliwością na dźwięk instrumentu i umiejetnością różnicowania charakteru poszczególnych kompozycji za pomocą touche, artykulacji, frazowania, czasu muzycznego. Wykazanie się umiejetnością różnicowania kompozycji ze względu na styloraz formę.

Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku utwórów o różnym charakterze i w różnym stylu.

Sposobem oceny pracy studenta jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu.

 

wykonanie: www.ansta.pl