symbol | jezyk |
---|---|
2/1000 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Plan pracy ze studentem jest indywidualny uzależniony od zdolności oraz predyspozycji. Student poznaje podstawy budowy i historii klawesynu, opanowuje technikę gry oraz prawidłowe touche, ponaje podstwowe środki wyrazu (artykulacja, dotyk, rejestracja, zdobnictwo). Uczy się korzystania z urtekstowych wydań. Celem przedmiotu jest opanowanie gry na klawesynie w zależności od indywidualnego stopnia zaawansowania studenta, opanowanie podstawowej sztuki zdobnictwa. Poznanie utworów klawesynowych pisanych w różnych stylach. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdanie egzaminu wstępnego na studia I stopnia, specjanośc organy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Realizacja basso continuo na klawesynie. Zespół kameralny (gra na klawesynie). Wybrane Zagadnienia Muzyki Dawnej | |
bibliografia podstawowa | |
Wybrane osiemnastowieczne szkoły gry na klawesynie. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura XX i XXI wieku na temat muzyki dawnej. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę na temat budowy klawesynu | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi zdefiniować poprawne brzmienie klawesynu i rozpoznać różnicę pomiędzy poprawnym, a złym touche | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- potrafi samodzielnie ustalić artykulację w prostych kompozycjach, zgodne ze stylistyka kompozycji i własnymi emocjami |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/1000/2715 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - przedstawienie historii i budowy klawesynu - przedstawienie podstawowych elementów techniki klawesynowej - czytanie nut z wydań faksymilowych - omówienie podstawowych tabel ozdobników Efekty kształcenia: - podstawowa wiedza na temat klawesynu - umiejętność wykonania prostych kompozycji z zastosowaniem prowidłowo wykonanych ozdobników | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Student rozczytuje zadane utwory, następnie z pedagogiem rozwiązuje problemy techniczne oraz pracuje nad ich interpretacją i ostatecznym kształtem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykazanie się wrażliwością na dźwięk instrumentu i umiejetnością różnicowania charakteru poszczególnych kompozycji za pomocą touche, artykulacji, frazowania, czasu muzycznego. Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku utwórów o różnym charakterze. Sposobem oceny pracy studenta jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/1000/2716 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - rozwijanie techniki klawesynowej - czytanie nut z wydań faksymilowych - opracowanie utworu o swobodnej formie - analiza stylu włoskiego i francuskiego Efekty kształcenia: - umiejętność w miarę swobodnej gry - umiejętność różnicowania konmpozycji pod względem stylistycznym, wyrazowym oraz formalnym - umiejetność odczytywania wydań faksymilowych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Student rozczytuje zadane utwory, następnie z pedagogiem rozwiązuje problemy techniczne oraz pracuje nad ich interpretacją i ostatecznym kształtem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykazanie się wrażliwością na dźwięk instrumentu i umiejetnością różnicowania charakteru poszczególnych kompozycji za pomocą touche, artykulacji, frazowania, czasu muzycznego. Wykazanie się umiejetnością różnicowania kompozycji ze względu na styloraz formę. Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku utwórów o różnym charakterze i w różnym stylu. Sposobem oceny pracy studenta jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu.
|